10 digitale transformatievoorspellingen over de toekomst van IT

De komende drie jaar lopen de uitgaven aan digitale transformatie op naar 6 biljoen dollar. Dit betekent dat CIO’s en IT-professionals grote verschillen gaan zien. The International Data Corporation (IDC) deed onderzoek naar de digitale transformatietrends en doet tien voorspellingen. 

Uit het onderzoek van IDC komen twee digitale transformatiegroepen: leiders en achterblijvers. Die eerste groep staat volgens IDC ook wel bekend als ‘digitaal vastbesloten’. Ze hebben hun technische doelen en bedrijfsdoelen met elkaar uitgelijnd en zo een basis gelegd voor een succesvolle digitale transformatie. Aan de andere kant staan de achterblijvers of door IDC ‘digitaal verstoorden’ genoemd. Zij hebben geen strategie ontwikkeld en hebben nog niets in hun bedrijf ondernomen op het gebied van digitale transformaties. Hard maar waar: waarschijnlijk gaan zij het niet redden.

Wat is digitale transformatie?

Digitale transformatie is de (digitale) verbinding tussen mensen, dingen en informatie. Het is de transformatie die een bedrijf doorloopt naar een meer digitale organisatie, om zo in te blijven kunnen spelen op de behoeften van de doelgroep. Zo kan de overstap van een telefonische klantenservice naar een klantenservice op social media een vorm zijn van digitale transformatie.

IDC deed een data- en marktonderzoek onder meer dan 3000 bedrijven en concludeert dat de groep waarin een bedrijf valt (de leiders of achterblijvers) sterk afhankelijk is van hoe bereid het is om digitale transformatie-inspanningen te omarmen. Om bij te blijven in een sterk groeiende technische wereld, zullen bedrijven zich aan moeten passen.

10 digitale transformatievoorspellingen

Dit zijn de top 10 voorspellingen van IDC op het gebied van digitale transformatie:

  1. In 2020 is minstens 55% van de bedrijven ‘digitaal vastbesloten’. De markt gaat veranderen en dit betekent dat bedrijven hun toekomst opnieuw moeten uitdenken met nieuwe bedrijfsmodellen en digitale producten en diensten.
  2. In 2020 is de functie van Chief Digital Officier (CDO) sterk aan het verdwijnen, aangezien digitaal helemaal geïntegreerd zal zijn binnen organisaties. 60% van de CEO’s is een deel van zijn of haar werk bezig met digitale initiatieven.
  3. De klant wordt steeds belangrijker. Dit uit zich in het feit dat 60% van de B2B-bedrijven in 2020 de Net Promotor Score als leidende factor neemt om het succes te meten.
  4. Tegen 2020 maakt 80% van de bedrijven gebruik van data voor het generen van inkomsten, worden dankzij data bedrijfsfuncties verbeterd, het concurrentievermogen versterkt en worden nieuwe inkomstenbronnen gecreëerd.
  5. Tegen 2020 heeft 30% van de G2000-bedrijven een ‘digitale tweeling’ van zijn operationele processen geïmplementeerd, waardoor organisaties platter worden en er eenderde minder kennispersoneel nodig is.
  6. In 2023 zal 35% van de werknemers werken met chatbots of andere vormen van Artificial Intelligence, waardoor leiders hun operationele processen, prestatiemaatstaven en wervingsstrategieën moeten herzien.
  7. In 2020 besteedt 30% van de G2000-bedrijven 10% van zijn omzet aan de digitale strategie.
  8. In 2021 zullen in-company waardeketens – mogelijk gemaakt door blockchain – digitale platformen uitbreiden naar een geheel omni-experience ecosysteem, waardoor transactiekosten dalen met 35%.
  9. In 2021 heeft wereldwijd 30% van de fabrikanten en retailers genoeg digitaal vertrouwen opgebouwd met blockchaindiensten die samenwerkende toeleveringsketens mogelijk maken en consumenten toegang geven tot productgeschiedenissen.
  10. In 2023 heeft 95% van de bedrijven nieuwe digitale KPI’s – die zich focussen op product/dienst innovaties, gegevenskapitalisatie en werknemerservaring – om zo door de digitale economie te navigeren.