De technologie zit in een stroomversnelling en het ziet er niet naar uit dat het de komende tijd af gaat remmen. Dit betekent dat ondernemers snel moeten bepalen in welke technologieën  ze gaan investeren om het beste rendement te behalen en welke ze (voorlopig) links kunnen laten liggen. Ze leiden dan misschien tot enige verwarring, maar technologische ontwikkelingen bieden ook veel nieuwe kansen die – als ze goed worden benut – met name MKB-bedrijven kunnen helpen concurrerender te worden. We noemen 5 techtrends die geen enkele organisatie in 2019 kan veroorloven om te negeren. 

“Vandaag de dag hebben we toegang tot technologie die ooit alleen bereikbaar was voor grote bedrijven met enorme technolgiebudgetten”, vertelt Chris Hoose, directeur van IT-adviesbureau Choose Networks tegen Techrepublic. Voor iéder bedrijf dat de competitie voor wil blijven geldt dat ze zullen moeten investeren in vijf opkomende technologieën. Volgens Hoose mag je de volgende vijf techtrends echt niet meer links laten liggen, hoe groot of klein je bedrijf ook is.

1. Het Internet of Things (IoT)

Hoewel veel Internet of Things-apparaten, zoals slimme thermostaten, voornamelijk zijn ontworpen voor thuisgebruik, zijn er ook veel toepassingen voor kleine bedrijven. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld investeren in slimme sloten die gebruikmaken van digitale sleutels en zo logboeken bijhouden van wie een deur gebruikt, RFID-tags op goederen plaatsen om diefstal te voorkomen en inventarissen automatisch bij laten werken of mobiele kaartlezers inzetten om kassa’s te vervangen.

2. Artificial Intelligence (AI)

AI-technolgieën zijn voor zowel grote als kleinere bedrijven toegankelijk. Artificial Intelligence is een van de techtrends die kan je helpen je klanten een steeds persoonlijkere ervaring te bieden, aangezien je dankzij het automatiseren van handmatige taken meer tijd voor ze hebt. Dankzij AI kun je bijvoorbeeld gegevensinvoer automatiseren en zo is AI toegankelijk voor bedrijven van élke omvang. Daarnaast kan AI bedrijven helpen gegevens te analyseren en de besluitvorming te verbeteren.

3. Telewerken

Uit onderzoek blijkt dat bijna de helft van alle werknemers minstens een deel van hun tijd vanuit huis werkt. In veel gevallen gebruiken medewerkers op afstand hun eigen apparatuur, waarmee een deel van de kosten van het bedrijf kan worden weggenomen door het aanschaffen en onderhouden van computers, printers en mobiele telefoon, het zogenaamde Bring Your Own Device-principe. Videoconferenties worden steeds populairder en tools om op afstand toch samen te kunnen werken hebben ervoor gezorgd dat telewerken voor veel bedrijven een haalbare optie is.

Meer lezen over flexibel werken vanuit huis? Kijk hier.

4. Customer-Relationship Management (CRM) -software

Goede CRM-software bevat alle toepassingen die bedrijven gebruiken om met klanten te communiceren, gegevens te analyseren of producten en services aan te bevelen aan klanten. CRM-software helpt je team bij het beheren, controleren en opbouwen van goede klantrelaties. Het kan de touchpoints van je team met prospects registreren, inclusief e-mails, telefoongesprekken, voicemails en persoonlijke ontmoetingen. Je kunt een volledig overzicht krijgen van de interactie van je team met een prospect die voor iedereen eenvoudig toegankelijk is. En het mooie hiervan is dat je het grotendeels kunt automatiseren door je CRM te koppelen aan je telefonie-oplossing.

5. Gesproken zoekopdrachten

Klanten kiezen steeds vaker om gebruik te maken van AI-assistenten zoals Siri en Alexa om iets te zoeken op het internet. Spraakgestuurd zoeken verandert de manier waarop mensen informatie vinden, omdat deze zoekopdrachten anders gestructureerd zijn dan wanneer we termen in een zoekmachine typen. Elke organisatie kan profiteren door hun inhoud te optimaliseren en te verbeteren zodat ze gevonden worden door gesproken zoekopdrachten.

Door op de hoogte te blijven van nieuwe technologieën kunnen bedrijven van elke omvang vooruitkomen. Bovenstaande technologieën zullen je helpen je klantenbestand uit te breiden, efficiëntere interne processen te creëren en de betrokkenheid van zowel je klanten als personeel te vergroten.

Vond je deze blog interessant?

Laat hieronder dan je e-mailadres achter en we sturen je relevante blogs voortaan gewoon toe. En nee: we spammen je niet helemaal vol 😉