Er zijn tal van redenen waarom een IT project implementatie fout gaat: door gebrek aan planning en bijdrage van het management, het onderschatten van benodigde middelen, gebruikersverwachtingen die niet goed in kaart zijn gebracht, te veel dingen die worden aangepast en dingen die aan het einde van het project nog worden aangepast zijn slechts aan paar kleine missers. Maar ze kunnen je allemaal nog een lange tijd dwarszitten. Het goede nieuws? Je kunt ze gemakkelijk elimineren, als je ze maar op tijd ontdekt. We hebben de zes meest voorkomende problemen tijdens implementaties voor je op een rijtje gezet en hoe je ze kunt voorkomen. 

1. IT begrijpt niet wat project implementatie is

Geloof het of niet: veel IT-afdelingen hebben geen enkel idee wat project implementatie is. Vanuit het IT-standpunt is een project namelijk voltooid als alle technische projecttaken zijn afgevinkt en het project is geïnstalleerd. Maar dat is helemaal niet zo.

De oplossing: definieer en plan de projectimplementatie net zo grondig als de projectplanning, ontwikkeling, testfase, staging en installatie.

Als je een project op de juiste manier wilt implementeren zul je de laatste fase – de acceptatie en adoptie – goed en grondig moeten uitvoeren. Als je in die fase steken laat vallen, door de gebruikers niet goed op te leiden en in te lichten over je product, kan het maar lastig een succes worden. Daarom is het goed iedereen in te lichten over het belang en bestaan van projectimplementatie.

2. De gebruikers vinden het project niets

Veel projecten falen omdat gebruikers en IT aan het begin van elkaar samenkomen en eisen definiëren, maar IT vervolgens onafhankelijk van de gebruikers aan de slag gaat met het project. Zo vindt er een verschuiving plaats tussen wat IT bouwt en wat gebruikers nu eigenlijk willen. Hierbij helpen concepten als Agile-softwareontwikkeling heel erg, want zo werken gebruikers en IT hand in hand samen gedurende het hele project. IT ontwikkelt zo een project en blijft trouw en wat de gebruikers op de eerste plaats willen.

Je wilt voorkomen dat er een project onthuld wordt dat in de ogen van IT klaar is, maar eindgebruikers totaal (en ongunstig) verrast. IT-projecten mogen nooit verrassingen bevatten voor de eindgebruikers.

De oplossing: of je nu een agile of traditionele techniek gebruikt: het is belangrijk om tijdens je project continu te communiceren en samen te werken met eindgebruikers. Zo blijft het project in overeenstemming met de verwachtingen van de gebruiker.

3. Gebruikers kunnen het product niet gebruiken

Met veel briljante IT-projecten wordt uiteindelijk niets gedaan, omdat ze zo gebruiksonvriendelijk zijn dat gebruikers ze gewoon links laten liggen. Daarom is het ontwerpen van een goede gebruikersinterface net zo belangrijk als de toepassingslogica.

De oplossing: zorg ervoor dat de gebruikersinterface een belangrijk onderdeel is tijdens het ontwikkelingstraject. Implementeer het project niet voor je groen licht hebt van de gebruikers over de gebruikersinterface.

4. Gebruikers willen niet dat het project eindigt

Tijdens de projectimplementatie is het niet verstandig om nog wijzigingen in de projectcode (afgezien van het fixen van bugs) aan te brengen. Helaas zijn sommige IT’ers tijdens de implementatie nog bezig met het aanpassen en verbeteren van apps. En dat zorgt voor problemen. Waarom? Omdat er nu een uitbreiding in je project zit en het best eens nodig kan zijn dat je je gebruikers opnieuw moet gaan trainen.

De oplossing: de implementatie is niet het moment om apps en software te veranderen, tenzij het is voor het oplossen van fouten. Zodra de app is geïnstalleerd en gebruikers de kans hebben om deze uit te oefenen, kan een toekomstige uitbreidingsfase worden gepland.

5. Het product werkt niet (goed)

Om deadlines te halen gooien veel IT-afdelingen apps en software alvast over de schutting zonder dat ze klaar zijn voor productie. En daar is geen enkel excuus voor.

De oplossing: voor de implementatie zul je intern moeten testen, gebruikers laten testen en er zeker van zijn dat er geen fouten meer zijn. Leg dit proces van te voren vast en zorg ook dat je je eraan houdt.

6. IT gaat door met andere dingen

IT heeft vaak veel projecten op zijn bord en daarom is het verleidelijk om je handen te trekken van een project dat af lijkt, maar dat eigenlijk nog niet is. Ondertussen ervaren de gebruikers van een vers geïnstalleerd project fouten terwijl ze proberen te leren te werken met een nieuw systeem.

De oplossing: implementatie houdt niet op wanneer je de software of app in productie brengt. Tijdens de eerste drie tot zes weken van een project moet je beschikbaar zijn voor vragen. Zo weet je zeker dat de adoptie van je project op de beste manier gaat.

Vond je deze blog interessant?

Laat hieronder dan je e-mailadres achter en we sturen je relevante blogs voortaan gewoon toe. En nee: we spammen je niet helemaal vol.