Weten wat er om je heen gebeurt is de eerste stap naar langere termijn succes. Media monitoring helpt je up-to-date te blijven bij de laatste trends zonder al te veel moeite te doen. We hebben 6 redenen verzameld waarom media monitoring cruciaal is voor je organisatie. 

1. Media monitoring helpt je met het bouwen van een sterk merk

Dankzij media monitoring kun je gemakkelijk inzien wat mensen van jouw merk vinden. Weten ze wel dat je merk bestaat? Weten ze waar je merk voor staat? Media monitoring stelt je in staat verkeerde interpretaties van je merk op te merken, zodat je actie kunt ondernemen ze te herzien. Daarnaast zorgt het ervoor dat je gaten in je communicatie snel ziet. Is je tone of voice wel consistent door je hele communicatie? Het helpt je scherp te blijven op je eigen huisstijl. Op die manier heb je de beste kans om de juiste mensen aan te trekken.

Een enkele reactie kan de visie van je merk sterk in de lift zetten. Zo reageerde KPN vorige week erg scherp op een racistische tweet van een klant en de tweet ging viral:

Tweet KPN

Het webcareteam van KPN doet het sowieso niet erg slecht op social media:

2. Manage je reputatie en reageer op crisissituaties

Met een media monitoring tool houd je nauwlettend in de gaten wat er over je bedrijf wordt gezegd en ook wat het sentiment van de discussie is. Snelheid is erg belangrijk op social media, want zowel positieve als negatieve discussies kunnen heel snel erg groot worden.

De tool laat het je meteen weten wanneer iemand op het internet over je bedrijf praat, of dat nu op de website van een krant is of op social media. Plaats positieve reacties, beantwoord vragen en reageer op klachten. Op social media kun je de visie van je organisatie op jouw manier uitdragen. Als je snel op klanten reageert laat je zien dat je om ze geeft en het draait negatieve percepties terug. Je kunt zelfs notificaties instellen voor bepaalde woorden die aangeven dat er een crisis is.

Social media reacties

3. Zet je merk in de lift dankzij Key Opinion Leaders

Key Opinion Leaders zijn thought leaders wiens mening erg veel invloed hebben in een bepaalde branche. Met de juiste influencer geef je je brand awareness een flinke boost, versterk je de relatie met je klanten en gaat ook je sales omhoog. Ook helpt media monitoring met het volgen van de juiste experts, bloggers en goeroes in jouw branche.

4. Ken je branche én je concurrentie

Media monitoring is een simpele manier om bij te blijven bij de laatste ontwikkelingen in jouw branche. Herken nieuwe trends, zodat je daarop in kunt spelen met producten. Als je weet wat er komen gaat, kun je je bedrijfsstrategie zo opstellen dat je meteen actie kunt ondernemen wanneer de tijd daar is.

En daarnaast kun je ook makkelijk je concurrentie in de gaten houden. Volg wat ze doen en analyseer hun acties. Op deze manier kun je fouten die je concurrenten maken voorkomen en dingen beter doen dan zij.

5. Meet het effect van je communicatie met media monitoring

Media monitoring is een geweldig strategisch hulpmiddel om de effectiviteit van je communicatie te meten en te verbeteren. Het is namelijk super eenvoudig om te monitoren hoeveel media-aandacht je campagnes krijgen. Bereik je de juiste doelgroepen? Krijg je de aandacht die je wilde? En wat is de waarde van de persaandacht? Media monitoringgegevens zijn een betrouwbare bron voor je besluitvorming.

Het beste aan media monitoring? Dat is het gemak. De tool doet alle (saaie) handmatige taken voor je. Het verzamelt en analyseert gegevens, maakt er een rapport van en stuurt dat naar je mailbox. Dit bespaart je natuurlijk kostbare tijd, zodat jij je kunt concentreren op het ontwikkelen van je strategie en het plannen van nieuwe campagnes. Daarnaast helpen de rapporten en analyses met het overtuigen van het management. De gegevens helpen je namelijk aan te tonen dat je PR winstgevend is en dat je concrete resultaten behaalt.

6. Vind nieuwe content ideeën

Elke marketing- en communicatieprofessional weet dat het van levensbelang is om steeds nieuwe content te ontwikkelen. Toch zien we te vaak dat marketeers in dezelfde vijver blijven vissen of geen enkel idee hebben waar ze over moeten schrijven. Dankzij media monitoring blijf je geïnspireerd, je kunt namelijk speciale streams aanmaken voor trends in jouw branche. Heb je een onderwerp waar je vaak over schrijft? Zoek dan gerelateerde zoekwoorden, zodat je steeds nieuwe invalshoeken krijgt. Daarnaast kun je natuurlijk ook de ideeën van je concurrenten gebruiken als inspiratiebron of juist als een waarschuwing van wat niet werkt. Data is je beste vriend bij het vinden van nieuwe inspiratie.

Meer weten over media monitoring?

Met OBI4wan ben je altijd op de hoogte van wat er speelt in jouw branche en bij je concurrenten. Benieuwd naar meer diepgang en voorbeelden? Download hieronder de brochure.

Vond je deze blog interessant?

Laat hieronder dan je e-mailadres achter en we sturen je relevante blogs voortaan gewoon toe. En nee: we spammen je niet helemaal vol.