Laat de conventionele bedrijfstelefoniesystemen achter je en stap over naar een slimmere, makkelijkere en efficiëntere manier om te communiceren met je klanten. Dankzij cloud telefonie kun je ontelbare telefoontjes & berichten ontvangen en verzenden zonder aanpassingen te hoeven doen aan je infrastructuur.

En nog belangrijker: als je alles in de cloud beheert, krijg je een betere grip op je inkomende oproepen en kun je je klanten beter van dienst zijn. Een slechte afhandeling van telefoontjes kan je merkbeleving namelijk erg negatief beïnvloeden. Wist je dat negatieve ervaringen twee keer vaker worden gedeeld en onthouden dan fijne ervaringen?

Handmatige oproepbeheersystemen hebben een slechte invloed op bedrijven, vooral wanneer deze oproepen de klanttevredenheid moeten vergroten en zakelijke leads moeten genereren. Wat daarvoor de oplossing is? Altijd meegaan met de laatste technologische trends.

Cloud telefonie is perfect voor bedrijven die niet willen investeren in zelfstandige services. Het vereist geen extra hardware op locatie en kan in een paar eenvoudige stappen worden geïmplementeerd. En je imago als perfect georganiseerd bedrijf krijgt meteen een boost. Wat voor invloed cloud telefonie op jouw bedrijf kan hebben? We geven je acht redenen.

✔ Flexibel werken

Dankzij cloud telefonie kun je óveral de telefoon opnemen, vanaf elk apparaat. Dankzij virtuele telefoonnummers heb je overal toegang tot alle functies, kun je voicemails afluisteren, je telefoonboek bekijken, waar je ook bent. Je kunt hetzelfde telefoonnummer gebruiken om oproepen op meerdere lijnen te ontvangen, waardoor er voor jouw bedrijf maar één identiteit ontstaat, ongeacht het aantal vestigingen, afdelingen of werknemers.

Waarom dit belangrijk is: Veel bedrijven opereren vanuit meerdere locaties. Met deze services kunnen medewerkers oproepen ontvangen, ongeacht in welk kantoor ze zitten. Bovendien gebruiken klanten slechts één nummer om je te bereiken. De oproep kan vervolgens worden doorgestuurd naar het apparaat van jouw voorkeur. Zo kun je de beste klantenondersteuning bieden, zonder dat je daarvoor achter een bureau moet zitten of een vast toestel nodig heeft.

✔ Gedetailleerde belstatistieken

Wil je weten hoeveel oproepen je hebt ontvangen, hoe vaak er is gebeld, door wie en wie het snelst de telefoon opneemt? Je kunt het allemaal zien in je belstatistieken. Daarnaast zijn de gegevens uit je telefooncentrale makkelijk te integreren met CRM-systemen, waardoor je altijd up-to-date bent.

Waarom dit belangrijk is: Bedrijven stellen doelen. En doelen moeten meetbaar zijn. Wanneer je een doel stelt wil je een analyse kunnen maken om te kijken waar je staat en waar je wilt zijn. Dankzij cloud telefonie kun je precies zien hoe je doelen ervoor staan en waar je moet verbeteren. Daarnaast kun je precies zien welke medewerkers het beste presteren. Je kunt het aantal oproepen bijhouden, de gemiddelde duur van de oproep en zien of het probleem van de klant is opgelost, of juist niet. Het fijne hieraan is dat je je training erop aan kunt passen.

✔ Cloud telefonie is makkelijk schaalbaar

Aangezien alles in de cloud zit, heb je geen extra infrastructuur of handmatig werk nodig als je wilt opschalen. Als je bedrijf groeit, groeit ook je klantenbestand. Met cloudbased-telefonieoplossingen kun je dankzij gespreksroutering gemakkelijk extra oproepen beheren. Voeg in één klik extensies toe. En heb je nieuwe collega’s? Ook een gebruikersprofiel maak je gemakkelijk aan. Of je verwijdert hem weer als je naar beneden schaalt.

Waarom dit belangrijk is: met cloud telefonie lijn je alle bedrijfscommunicatie uit binnen één kanaal, zonder gedoe. Zo krijg je als bedrijf de flexibiliteit om omhoog en omlaag te schalen, zonder dat je je zorgen hoeft te maken over je klantrelaties.

✔ Het is kostenbesparend

Cloud telefonie vereist geen hardware meer die constant moet worden bijgewerkt en daardoor is het voor veel bedrijven een stuk rendabeler. Het enige wat je nodig hebt zijn handsets en een router. Het is zelfs mogelijk om iedereen zijn eigen apparaat mee te laten nemen (Bring Your Own Device), waardoor er helemaal geen zakelijk toestel meer nodig is. Dit zorgt er ook voor dat er geen vertraging meer is die de bedrijfsactiviteiten belemmert, want de fysieke apparatuur bijwerken is niet langer nodig. Zo worden dure onderhoudskosten voorkomen. Cloud telefonie is een toekomstvaste investering.

Waarom dit belangrijk is: Als je tijd en geld bespaart kun je een stuk efficiënter ondernemen. Je kunt er ook voor kiezen de middelen toe te wijzen aan delen van het bedrijf die extra investeringen nodig hebben om je bedrijf soepel te laten groeien.

✔ Het is goed voor je imago

Met cloudbased-oplossingen worden al je processen geautomatiseerd, waardoor je bedrijf klantvragen makkelijker en beter kan beantwoorden. Met lokale netcodes kan je bedrijf lokaal aanwezig zijn, maar je kunt er ook voor kiezen één centraal nummer te hebben voor al je vestigingen.

Waarom dit belangrijk is: met cloud telefonie kun je al je klanten persoonlijk te woord staan, ze persoonlijk begroeten en al je telefoontjes registreren. Dit vergroot het imago van je bedrijf, want je klantenservice krijgt een boost. Onnodig doorverbinden is verleden tijd, met slimme technologie komen telefoontjes automatisch bij de juiste persoon terecht. Zo krijgen bestaande klanten meer vertrouwen in je en dat vertellen ze weer door tegen anderen.

✔ Medewerkers presteren beter

Dankzij realtime gegevens en gedetailleerde inhoudsrapporten kun je de prestaties van je (klantenservice)team goed analyseren en kun je zelfs informatie krijgen op individueel niveau. Je kunt conferencecalls inzetten om je medewerkers te trainen, bijvoorbeeld door experts toe te laten tot oproepen om de bezorgdheid van een klant weg te nemen.

Waarom dit belangrijk is: Met gespreksopname en live gespreksmonitoring kun je je werknemers gepersonaliseerde feedback en trainingen geven, zodat ze nog beter worden in hun werk. Dit geeft ze het vertrouwen dat ze alle vragen aankunnen en het maximale uit zichzelf halen. Het werk wordt efficiënter waardoor ze meer waarde toevoegen voor je bedrijf.

✔ Integraties, integraties en nog eens integraties

Cloud telefonie is te integreren met CRM-systemen, waardoor je geen beperkingen meer hebt vanuit wel systeem je opereert. Je kunt bellen vanuit je CRM-systeem en bij inkomende telefoontjes springt direct de juiste klantkaart in beeld, waardoor je meteen weet wat er de vorige keer is besproken.

Waarom dit belangrijk is: Dankzij CRM-integratie krijgen je werknemers een gevoel van vertrouwen. Je hoeft ze niet langer te trainen om ze bekwaam te maken met een nieuw platform, ze blijven gewoon hun oude vertrouwde CRM gebruiken. Zo kunnen ze alle communicatie efficiënt beheren en geven ze dus de beste service aan hun klant.

✔ Focus op je core-business

Met cloud telefonie is het niet langer een last om een heel team te huren, op te leiden en te onderhouden. Je besteedt je zakelijke communicatie uit aan de telefonieaanbieder, zodat jij je alleen nog maar hoeft te focussen op je kernactiviteiten. De provider neemt de volledige zorg voor de technologie uit handen en geeft jou de zakelijke communicatietools om je dichterbij je klanten te brengen en je succes te vergroten.

Waarom dit belangrijk is: cloud telefoniesystemen zijn over de hele wereld toegankelijk. Zo kun jij je makkelijk richten op uitbreidingsoperaties in het buitenland, de hele wereld over reizen, nieuwe markten betreden, zonder dat je je zorgen hoeft te maken over dat je niet bereikbaar bent. 

Kortom:

Stel: je hangt 20 minuten in de wacht bij een bedrijf en krijgt als er éindelijk wordt opgenomen meteen te horen dat je wordt doorverbonden. En je moet nog tien minuten wachten. Of: de telefoon wordt meteen opgenomen, je wordt persoonlijk te woord gestaan en je bent meteen bij de juiste persoon. Wat zou jij kiezen?

Meer lezen over de mogelijkheden van cloud telefonie?