“Dit informatienummer kost één euro per gesprek exclusief uw gebruikelijke belkosten”. Een zin die je vaak hoort wanneer je bijvoorbeeld een vraag of klacht hebt over een dienst die je afneemt of een product dat je hebt gekocht. Meestal bel je dan naar de klantenservice wat een 0900-nummer betreft – en dat kan extra geld kosten, het zogenaamde informatietarief.

Geen informatietarief meer

Met ingang van 1 juli 2017 verandert de wetgeving omtrent de kosten die mogen worden berekend voor deze nummer (090x- en 18-xy-nummers). Voorheen mocht zowel een informatietarief als verkeerstarief worden berekend voor een klantenservice. Het informatietarief mag per 1 juli niet meer in rekening gebracht worden. Vanaf dat moment mag de telecomaanbieder dus enkel nog de gewone kosten in rekening brengen voor het gesprek (verkeerskosten).

“De kosten voor dit gesprek bedragen uw gebruikelijke belkosten”

In de uitspraak van het Europese Hof werd geconcludeerd dat klantenservice een essentieel onderdeel is van een product of dienst. Een klant die een product of dienst koopt, koopt indirect ook toegang tot de klantenservice hierdoor mag er geen extra geld worden gevraagd. Het gaat hierbij om de 0900, 0906 en 0909 én 18-xy (nummerinformatiedienst)-nummers.