AI is hot. Het geeft tal van nieuwe inzichten, technologieën en gaat ons werk een stuk makkelijker maken. Toch adviseren AI-strategen kleine bedrijven om zich te concentreren op groei en niet op AI op zichzelf. Voorlopig althans. De ROI is op dit moment namelijk nog niet groot genoeg. 

Artificial Intelligence (AI) is een blijvertje en voor MKB’ers is het niet de vraag óf ze aan boord moeten springen, maar wanneer. “AI is in veel sectoren onvermijdelijk en daarom lijkt het voor veel bedrijven een goed idee om zo snel mogelijk aan de slag te gaan met AI, puur om concurrerend te blijven”, vertelt Daniel Faggella, AI-strateeg en CEO van Emerj, tegen Techrepublic. Maar hij zegt dat dat misschien helemaal niet zo’n goed idee is. Hij zegt dat het om timing draait en dat je vooral voorzichtig moet zijn.

“In tegenstelling tot wat gehypet wordt, is AI vaak een dure en complexe oplossing zonder bewijs van directe ROI”, zegt Faggella. “Dit is vooral relevant voor kleine bedrijven met beperkte gegevens, beperkte middelen en beperkt wetenschappelijk talent.”

Naast de hype is AI momenteel niet divers genoeg om te voldoen aan de gespecialiseerde behoeften van een klein bedrijf. “Er is maar een zeer beperkt aantal mensen met de vereiste vaardigheden op hoog niveau om een ​​AI-applicatie te bouwen die zakelijke waarde genereert”, legt Faggella uit. “Het is harde wetenschap en kost veel tijd – meer tijd dan de meeste ondernemingen kunnen verdragen, laat staan ​​kleine bedrijven.”

Bovendien vereist AI-technologie gegevensbeheer en een infrastructuur die complexer is dan de meeste kleine bedrijven willen bouwen.

Waar het op neerkomt? Niemand moet beginnen aan AI zonder een duidelijk zakelijk doel. “99,9% van de kleine bedrijven heeft op dit moment eigenlijk geen AI nodig om winstgevend te worden. AI is een technologie die tijd en vaardigheden vereist, waardoor het moeilijker wordt te gebruiken. Naarmate AI toegankelijker wordt (goedkoper, met een beter gedefinieerd zakelijk gebruik en met minder vereiste kennis van informatica), zal AI meer zijn weg vinden naar kleine bedrijven.”

Faggella benadrukt wel dat je AI niet helemaal moet buitensluiten. Hij adviseert op zoek te gaan naar technologieën en applicaties die AI gebruiken. “Zo kunnen kleinere bedrijven op een toegankelijke manier van AI gebruikmaken. De meeste kleine bedrijven kunnen AI gebruiken door kant-en-klare producten aan te schaffen.”

Beveiliging van AI

Op het gebied van cybersecurity zijn kleine bedrijven in het nadeel. De meeste bedrijven hebben geen IT-personeel, waardoor het lastig is om veiligheid te garanderen in een steeds complexere digitale omgeving. Gelukkig bouwen ontwikkelaars van cybersecurity producten die passen bij het budget en de behoeften van de eigenaar van een klein bedrijf – en de meeste bevatten AI-technologie.

Een voorbeeld van Faggella is Darktrace met zijn Enterprise Immune System. Volgens de bedrijfswebsite maakt het gebruik van machine learning en AI-algoritmen om ruw netwerkverkeer te analyseren en zo een begrip van ‘normaal’ te vormen voor elke gebruiker, elk apparaat en elk subnet in iedere organisatie. Deze tool vereist helemaal geen speciale vaardigheden om te installeren. Daarnaast is hij zelflerend en hoeven ondernemers er dus niet meer mee te spelen als hij eenmaal op zijn plek zit.

Beveiliging van gevoelige klantgegevens

De meeste kleine bedrijven accepteren online betalingen via creditcards of betaalpassen; wat ervoor zorgt dat ze aan een hele reeks aan voorschriften voor het beveiligen van financiële gegevens van klanten moeten voldoen. Gelukkig weten eigenaren van kleine bedrijven vaak goed wat de behoeften van hun klant is. “Stripe is bijvoorbeeld een betalingsverwerkingsbedrijf dat adaptieve machine learning gebruikt om fraude te detecteren,” vertelt Faggella. “Het bedrijf verzamelt duizenden gegevens van klanten en gebruikt die data om afwijkende en kwaadaardige activiteiten voor nieuwe gebruikers te detecteren.” En net zoals Darktrace werkt Stripe direct en is het aanpasbaar op specifieke behoeften voor kleine bedrijven.

AI in het MKB: vijf kernpunten

Bij het gebruik van AI is voorzichtigheid geboden. AI is een middel tot een doel, niet het doel op zich. “Laat je niet verleiden door de hype,” aldus Faggella. “Gebruik geen applicaties alleen omdat ze AI gebruiken. Ze zullen je zakelijke problemen niet oplossen en garanderen ook geen succes.” Hij noemt vijf take aways:

  • AI is geen magie, het lost je zakelijke problemen niet meteen op.
  • AI is nog steeds een duistere kunst, het vereist vaak een inzet van enorme middelen.
  • AI gebruiken omdat het AI is, is een slecht idee. Kies tools omdat ze waarde voor je bedrijf opleveren en niet omdat ze een vorm van AI gebruiken.
  • Data is de sleutel tot AI. AI heeft data nodig om te leren en goed te werken.
  • Data is ook een waardevolle bron. Eigenaren van kleine bedrijven moeten gegevens op een consistente manier opslaan en inzetten voor eventueel gebruik van AI.

Faggella besluit: “Er komt een tijd dat AI net zo gewoon is als je favoriete computersoftware en dan wordt je correct opgeslagen data van onschatbare waarde. Die tijd is echter nog niet gekomen.”

Vond je deze blog interessant?

Laat hieronder dan je e-mailadres achter en we sturen je relevante blogs voortaan gewoon toe. En nee: we spammen je niet helemaal vol.