Steeds meer Nederlanders gebruiken het internet om te bellen, blijkt uit cijfers van het CBS. In 2012 belde nog geen kwart (23 procent) van de bevolking van 12 jaar of ouder via internet, nu doet meer dan de helft (55 procent) dat. Ook het televisiekijken via internet neemt toe. 

Bellen via internet, ook wel VoIP (Voice over IP) genoemd, houdt in dat je je internetverbinding ook gebruikt voor je telefonie. Nu ISDN stopt zullen veel ondernemers afscheid moeten nemen van hun analoge telefoonlijn en overgaan op cloud telefonie.

Bellen via internet

Bron: CBS

Meeste jongeren bellen via internet

Het is vooral de jongere generatie die belt via internet. Van de 12- tot 25-jarigen was het meer dan driekwart (77 procent) die belt via internet. Bij de 75-plussers is het aantal laag: 22 procent. De cijfers zijn wel explosief gestegen, zes jaar geleden was het nog geen 34 procent en 4 procent van deze leeftijdsgroepen die via internet belde. Uit de cijfers van het CBS blijkt ook dat hoogopgeleiden vaker bellen via internet dan laagopgeleiden. Tussen mannen en vrouwen zit geen verschil.

Ook televisie kijken via internet is populair, in 2018 keek meer dan de helft (56 procent) van de bevolking televisie via het web. In 2012 was dat nog maar 39 procent. Tussen de 12- tot 25-jarigen en 25- tot 45-jarigen zit geen verschil in het gebruik van televisie via internet.

Bijna iedereen zit op internet

Internetgebruik

Daarnaast schrijven ook steeds meer mensen zich in via social media. In 2012 gebruikte 62 procent van de Nederlandse bevolking één of meerdere sociale media, dit is nu gestegen naar 85%. Het gebruik van WhatsApp heeft daarin een groot aandeel, dat steeg van 30 procent in 2012 naar 81 procent in 2018.

Bijna alle Nederlanders van 12 jaar en ouder hebben op dit moment toegang tot internet. We gebruiken het internet nog het meest om te e-mailen: dit doet 88 procent van de bevolking.

De voordelen van bellen via internet

Bellen via internet heeft veel voordelen, wat ook een van de redenen dat de populariteit toeneemt. Het is namelijk een stuk voordeliger dan de oude oplossingen en je kunt zowel op nationaal als internationaal niveau veel geld besparen. Aangezien de meeste mensen toegang hebben tot het internet is het ook maar een kleine overstap om te gaan bellen via internet. Daarnaast kun je over de hele wereld gratis met je collega’s bellen, is het makkelijk te integreren met je mobiele telefoon en kun je het koppelen aan je CRM-systeem, waardoor je altijd direct de juiste contactgegevens van je klant bij de hand hebt.