Remco Eikhout is technisch directeur van OZMO cloud communications.

Afgelopen week had ik een interessant gesprek met een ICT Manager van een grote internationale organisatie. Ik hoefde geen verkoopverhaal te houden over de OZMO cloud-oplossing gebaseerd op Swyx. Hij wist mij precies te vertellen wat zijn organisatie nodig heeft. Het gesprek ging nu eens niet over tarieven, maar over functionaliteit en de kennis bij onze partners om deze te implementeren en te doceren bij nieuwe gebruikers.

Overal waar je leest over VoIP, Hosted PBX of Managed IP lijkt vooral de prijs het belangrijkste te zijn. Afgelopen jaar hebben ISP’s zich massaal gestort op volume oplossingen, veelal gebaseerd op Broadsoft of Asterisk. Het wordt als warme broodjes verkocht, want het is goedkoop en geweldig goed…..  Maar is cloud telefonie goedkoop wel zo geweldig goed als men zegt? Welke verbetering wordt eigenlijk aangeboden door de aanbieders van deze “goedkope” oplossingen?

Cloud telefonie: goedkoop het belangrijkste?

Zegt u eens eerlijk, denk u echt dat uw organisatie beter af is met dat mooie IP-toestel met bijhorend abonnement vanaf 2 euro per maand? Wat gaat het nieuwe toestel daadwerkelijk veranderen in uw organisatie? Bent u nu in staat om sneller, efficiënter of meer flexibel te werken? Krijgen uw medewerkers daadwerkelijk de gereedschappen om efficiënter te werken, of is er eigenlijk helemaal niets veranderd voor uw medewerkers nadat ze een balkje in het beeldscherm hebben gekregen, waarvan ze na twee maanden nog steeds niet begrijpen wat het doet….

“Denk u echt dat uw organisatie beter af is met dat mooie IP-toestel met bijhorend abonnement vanaf 2 euro per maand?”

Het is zo jammer dat ondernemers en beslissers de focus op kostenbesparing te lineair doortrekken naar licentiekosten, starttarieven en belminuten. Ogenschijnlijk belangrijke discussies over een starttarief van provider “x” die een cent goedkoper is dan die van de ander, en de licentiekosten van “y”. Uiteindelijk hebben we het hier bij de meeste organisaties over enkele tientjes kostenbesparing per jaar terwijl de echte kostenbesparing jammerlijk blijft liggen.

Niet geheel onbegrijpelijk. Het is lastiger uit te leggen dat je een telefoniste kan besparen door een slimmere inrichting van inkomend belverkeer, of dat je interne communicatie aanzienlijk verbetert, waardoor er minder geldverslindende fouten worden gemaakt of dat thuiswerkers voortaan ook bereikbaar zijn of dat sociale controle door beschikbaarheidsinformatie een geaccepteerde verbetering is! Een prospect die terug gebeld moet worden, of een ontevreden klant die het niet voor elkaar krijgt om een medewerker telefonisch te bereiken….

Vast-Mobiel-integratie (Vamo)

Een nieuw prijsvechters fenomeen is VaMo. Teveel gebruikers stappen in deze nieuwe manier van bellen, zonder zich te bekommeren over “privé gebruik van mobiel”, “Privacy van medewerkers”, “Nummersignalering (Mobiel of zakelijk??)” etc. Hierdoor loopt de moderne medewerker anno 2015 met de meeste VaMo oplossing weer rond met twee mobiele telefoons. Te gek voor woorden als je het mij vraagt!

Bent u al overgestapt naar IP en heeft u ook zo’n ‘niets-toe-voegend-IP-toestel’ op uw bureau staan, dan kan ik u misschien troosten met de woorden dat u niet de enige bent. U heeft hopelijk wel een mooie centrale met mooie toeters en bellen en heeft misschien de nodige ellende achter de rug voordat u weer kon bellen als vanouds…..Als “vanouds”?!?!? Maar dat was precies NIET wat u wilde!

VoIP is een techniek die het mogelijk maakt om te bellen over computernetwerken. Maar het maakt nog veel meer mogelijk dan dat. PC’s en Smartphone’s kunnen integraal onderdeel uitmaken van uw VoIP omgeving en juist dát doen waar u wél op zit te wachten: Efficiënter en effectiever werken!

De komende jaren zullen we meer werk moeten gaan verzetten met minder mensen. Personeel in zijn geheel wordt schaars, dus slim communiceren en efficiënt werken zijn DE sleutelwoorden voor de oplossing waar u nu voor moet kiezen.

Benieuwd naar onze oplossingen? Neem dan gerust contact met ons op.

Remco Eikhout
OZMO