Dacht je dat de rollen van IT leiders de afgelopen jaren flink zijn veranderd? Hou je dan nog maar even vast. De komende jaren zal het IT leiderschap nog een aantal nieuwe vormen aannemen, met nieuwe I’s. Dat betekent dat je als CIO je horizon moet verbreden en nieuwe uitdagingen moet omarmen. Welke I ga jij jezelf eigen maken?

Dat de rol van IT leiders de afgelopen jaren is veranderd, is een understatement. De wijde adoptie van cloud computing en proces automatisering heeft de vraag aan IT-afdelingen om het licht aan te houden flink verminderd. Grootschalige investeringen in infrastructuur worden vervangen en besteed aan diensten. Maar ondertussen is voor CIO’s ook de druk om een actieve rol te spelen in de digitale transformatie van bedrijven groter dan ooit.

“Tien jaar geleden brachten CIO’s extreem veel tijd door onderaan de stapel en in het datacenter”, vertelt Archana Rao, CIO voor Atlassian, makers van samenwerkingstools zoals Trello en Jira, tegen CIO.com. “De opkomst van cloud- en bedrijfsprocesautomatisering heeft ons verplaatst van old-school operationele CIO’s naar business enablers.”

Over een paar jaar zullen we te maken krijgen met de “Bionic CIO”, voorspelt Jay Venkat, senior partner en directeur van Boston Consulting Group. “Ze overstijgen de informatietechnologie en leren het bedrijf hoe het meer digitaal kan werken. De CIO moet niet meer enkel de technologie begrijpen, maar ook de impact ervan op het personeel. En als ze de ‘Bionic CIO’ willen worden, moeten ze zichzelf bijscholen.”

De nieuwe rol van de CIO

Hoe ziet de CIO-functie er over vijf jaar uit? Technologieleiders moeten even bekwaam zijn in vijf nieuwe rollen.

Rol nr. 1: Chief innovation officer

In het tijdperk van digitale transformatie hebben tech-leiders eigenlijk maar twee opties: de digitale transformatie gaan ownen of gedegradeerd worden tot een conciërge. Daarom moet de ‘i’ in CIO eigenlijk staan ​​voor ‘innovatie’, zegt Renee Lahti, CIO voor Hitachi Vantara, een aanbieder van gegevensopslagsystemen. “Ik heb zelfs geprobeerd mijn titel te veranderen in chief innovation officier. Want als we dat niet doen, zijn het straks de CDO’s of CTO’s die de creatieve aspecten van onze banen overnemen en blijven wij achter om te zorgen dat de lichten in datacenters knipperen en beantwoorden we vragen als ‘Ik ben mijn wachtwoord vergeten.”

De CIO’s van vandaag lijken veel op die van chief financial officers van 30 of 40 jaar geleden, zegt Angela Yochem, chief digital and technology officer bij Novant Health, een grote zorgaanbieder in het zuidoosten. “Een paar decennia geleden ging de CFO over van het doen van investeringen en ervoor zorgen dat er werd voldaan aan SEC-vereisten naar een rol van iemand die legitiem veel geld voor het bedrijf verdient”, zegt ze. “Toen de CEO en aandeelhouders eenmaal ontdekten dat CFO’s grote geldmakers zouden kunnen zijn, was er voor de CFO ineens plaats aan de rechterhand van de CEO. Ik denk dat er voor de senior technologiewerknemer een soortgelijke evolutie plaats gaat vinden.”

Voor CIO’s die vanwege hun technisch inzicht omhoog zijn geklommen, zal het nog lastig zijn om de overgang te maken. “Traditionele technologen zijn niet altijd de beste zakelijke leiders”, vertelt Ken Piddington, CIO van petrochemisch bedrijf SGR Energy. “Ze blijven graag in hun comfortzone, veilig achter de firewall. Maar de echte kans voor hun en hun organisaties is uit die firewall komen en verandering te bewerkstelligen. We moeten kunnen veranderen wie we zijn om te blijven passen in de veranderende organisaties.”

Rol nr. 2: Chief inclusion officer

Voor toekomstige CIO’s zal het diversifiëren van het personeelsbestand een belangrijk agendapunt zijn. Volgens Rao leidt het hebben van diverse medewerkers tot een beter besluitvormingsproces en betere resultaten. “Wanneer ik voor een nieuw team rekruteer of kijk binnen mijn hele organisatie, zoek ik naar een mix van talent die de diversiteit van gedachten stimuleert. “Als iedereen die ik aanneem dezelfde achtergrond heeft als ik, ze afkomstig zijn van dezelfde bedrijven of van hetzelfde geslacht zijn, komen we op dezelfde manier tot een probleem. Ik ben op zoek naar mensen die vanuit verschillende invalshoeken problemen ondervinden.”

Tot dusverre is het record van diversiteit in de aanwerving van werknemers in de technische industrie niet zo goed. Volgens het National Center for Women & Information Technology wordt slechts één op de vier technologiegerelateerde banen vervuld door een vrouw en heeft slechts 20 procent van de Fortune 500-bedrijven vrouwelijke CIO’s. Ga je ras en etniciteit meten, dan kom je er nog slechter uit.  Uit een Business Insider-analyse van maart 2017 van de diversiteitsrapporten van toptechnologiebedrijven bleek dat 80 tot 95 procent van het technisch personeel blank of Aziatisch is.

De situatie verbetert echter langzaam. Volgens het rapport van Redthread Research en Mercer uit 2019 neemt het gebruik van technologie voor diversiteit en inclusie (D&I) – wervings-, ontwikkelings- en retentietools die helpen bij het identificeren van kandidaten uit ondervertegenwoordigde bevolkingsgroepen – toe.

Er zijn ook bottom-line argumenten voor diversiteit waar een CFO of CEO achter kan staan. Zo vertelde Todd Thibodeaux, CEO van CompTIA, tijdens een keynote dat een toename van diversiteit met één procent overeenkomt met een toename van 3 procent van de jaarlijkse omzet. Dat kan in de gehele industrie een boost geven van $ 400 miljard!

Maar de belangrijkste reden is dat een divers personeelsbestand CIO’s in staat stelt hun werk beter te doen, zegt Lahti. “Met een divers personeelsbestand los je lastige problemen makkelijker op. En dan gaat het niet om diversiteit op het gebied van LGBTQ+. Het gaat om waar ze zich bevinden, hun achtergrond, hun overtuigingen, de kleur van hun haar – alles wat je kan helpen problemen beter op te lossen. Als technologieleiders moeten we dat centraal hebben staan.”

Rol nr. 3: Chief (artificial) intelligence officer

Machine learning en kunstmatige intelligentie zijn misschien modewoorden die de C-suite graag gebruikt, maar de meesten verwachten gewoon nog steeds dat IT de AI-magie mogelijk maakt.

Volgens een onderzoek van CompTIA in mei 2019 verwacht 60 procent van de grote organisaties dat hun bestaande IT-personeel middelen beschikbaar stelt voor de AI-projecten van het bedrijf, terwijl iets minder dan de helft ook verwacht AI-savvy personeel aan te nemen. Minder dan 10 procent zegt dat hun AI-projecten voornamelijk door zakelijke teams zullen worden afgehandeld.

Het belangrijkste dat toekomstige CIO’s moeten weten, is de kunst van het mogelijke begrijpen, zegt Piddington. “Ik hoef niet te weten hoe je platform A, B of C moet gebruiken of hoe je gegevens op een bepaalde manier kunt verzamelen”, zegt hij. “Maar ik moet alle basiscomponenten kennen. Ik moet begrijpen wat mogelijk is met de technologie, zodat ik het juiste team kan bouwen, hen kan helpen met hun collega’s te communiceren en waarde aan de organisatie kan leveren door middel van analyse.”

Als het gaat om zaken als ML en AI, moeten CIO’s niet de slimste mensen in de kamer zijn, vindt Lahti. Maar ze moeten voldoende weten om te profiteren van AIOps en DataOps, een diep inzicht hebben in problemen rond algoritmische bias en ethiek en strategische beslissingen nemen op basis van gegevens. “CIO’s zullen niet langer alleen in de achteruitkijkspiegel kijken om te zien of ze zich iets kunnen herinneren dat in het verleden is gebeurd en dat kan helpen bij een actueel probleem”, zegt ze. “Ze kunnen managen met behulp van voorspellende analyses.”

Maar dan moeten ze nu beginnen met de voorbereiding. “De IT-organisatie zal verschillende soorten AI-algoritmen moeten ondersteunen en gegevens op een compleet andere manier moeten beheren”, zegt BCG’s Venkat. “Ze moeten nu beginnen met bedenken welke gegevens ze vandaag moeten verzamelen zodat de AI-algoritmen over vijf jaar ook daadwerkelijk productief kunnen zijn.”

Rol nr. 4: Chief instructional officer

De behoefte van technologen om betere vaardigheden voor mensen te ontwikkelen, is al lang een cliché. Over vijf jaar is een hoog EQ een tafelinzet. Niet alleen voor het communiceren met collega’s in de C-suite, maar ook voor het opbouwen van sterke relaties met het personeel. “Empathie ontwikkelen is echt de sleutel”, zegt Randy Gross, CIO voor CompTIA. “Je moet dingen vanuit het perspectief van anderen kunnen bekijken. Als jij begrijpt hoe zij succesvol kunnen zijn, weet je hoe je ze dingen moet leren. Dat is veel beter dan de ‘IT-man’ zijn die beleid na beleid rondstrooit zonder te begrijpen wat voor impact dat beleid heeft.”

Hoe groter de portefeuille van techleiders worden en hoe meer verantwoordelijkheden ze krijgen, hoe zwaarder ze moeten leunen op hun personeel. Dat betekent ook een actievere rol spelen bij het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden. “Ik denk dat de meeste CIO’s meer bezig zijn met hun eigen ontwikkeling”, zegt David Chavez, vice-president innovatie en architectuur bij Avaya Innovation Incubator. “Maar de technologie verandert zo snel dat ze dat ook moeten verlangen van hun personeel.”

Maar wat je personeel aan kennis verwerft, kan het aan productiviteit verliezen, waarschuwt hij. Je wilt niet dat je mensen zoveel tijd aan training besteden dat er niet genoeg over is om hun werk af te krijgen; maar als je ze niet goed genoeg traint, zullen ze hun werk niet effectief kunnen doen. Hoewel technologieleiders de juiste balans moeten vinden, moeten ze waarschijnlijk een grotere nadruk leggen op vaardigheden. “De meesten van ons vinden dat we gemeten en oordeelkundig moeten zijn in hoe we ons team ontwikkelen”, zegt Chavez. “In de toekomst moeten we agressiever en misschien minder oordeelkundig zijn.”

Rol nr. 5: Chief inspiration officier

De CIO van vandaag de dag moet technologieën identificeren die hun organisaties vooruit helpen en aan de CFO en CEO uitleggen waarom die technologieën nodig zijn. De technische leiders van morgen zullen voor het hele bedrijf een visie moeten formuleren die motiveert en inspireert. Het vermogen om te inspireren is direct gerelateerd aan het vermogen om verhalen te vertellen. Dat betekent dat CIO’s de link moeten leggen tussen technologie en mogelijkheden. Zo gebruiken onderzoekers in Australië Hitachi VSP-opslagarrays om petabytes aan hersenscangegevens op te slaan, die ze analyseren als onderdeel van een poging om de effecten van Alzheimer om te keren. “Dat soort verhalen kan de mensen in je organisatie helpen verklaren wat technologie mogelijk maakt en ze inspireren om zich op een bepaald doel te concentreren”, zegt Lahti.

Maar je wordt niet op een dag wakker met zo’n verhaal in je hoofd. Je wilt inspirerend zijn, maar niet overkomen als een nerd. “De afgelopen tien jaar hebben CIO’s geprobeerd weg te komen van het nerdverhaal, maar met dingen als machine learning en AI, wordt het een uitdaging om te voorkomen dat je dat pad opnieuw inslaat”, aldus Lahti.

Vond je deze blog interessant?

Laat hieronder dan je e-mailadres achter en we sturen je relevante blogs voortaan gewoon toe. En nee: we spammen je niet helemaal vol.