Digitale transformatie is een noodzaak voor je bedrijf, al weten veel ondernemers niet waar ze moeten beginnen. Wil jij meer processen digitaliseren, maar weet je niet zo goed hoe je dat aan gaat pakken? In dit artikel nemen we je mee naar de beste toepassingen, uitdagingen en techniek. 

Digitale transformatie is meer dan enkel een modeterm uit het bedrijfsleven. Technologie hervormt bedrijven op tal van manieren en de algehele zorg is dan ook dat je zonder de nieuwste techniek hopeloos achter zult blijven. Die angst is niet ongegrond. “Digitaal nadert een omslagpunt: in de komende vijf jaar zullen bedrijven in gaan zien dat digitalisering het grootste gedeelte van hun inkomsten beïnvloedt. De meeste bedrijven zijn vandaag de dag niet voorbereid op die verandering”, stelt een rapport van Forrester over de stand van zaken omtrent digitalisering bij bedrijven.

In dit artikel vind je informatie en analyses over de voordelen van digitale transformatie en hoe je zo’n project begint. Je zult daarnaast ontdekken dat het Internet of Things, blockchain, big data, artificial intellegence, machine learning en cloud computing een grote impact hebben op je digitale transformatie-strategie.

Wat is digitale transformatie?

Het concept achter digitale transformatie luidt als volgt: hoe kun je technologie gebruiken om een proces zo om te vormen dat het efficiënter en effectiever wordt? Het gaat niet alleen om het digitaliseren van een bestaande dienst, je moet het ook verbeteren.

Technologieën die worden gebruikt in digitale transformatieprojecten zijn IoT, blockchain, big data, cloud computing, AI en machine learning. Digitale transformatie is meer dan alleen technologie toevoegen – een deel van de transformatie omvat ook het veranderen van hoe je medewerkers denken. Als de bedrijfscultuur geen verandering ondersteunt, zal het voor een bedrijf moeilijk zijn nieuwe bedrijfsprocessen in te voeren en digitale verlichting te bereiken. De overgang naar een digitaal getransformeerd bedrijf betekent vaak dat torens moeten worden afgebroken en dat je anders om moet leren gaan met je klanten.

“Digitale transformatie is vrij simpel: het gaat over wat nu mainstream digitalisatietechnologieën worden, zoals IoT, mobilisaties, klantbetrokkenheid, kunstmatige intelligentie, data en analyse”, zei Rick Veague, CTO van IFS North America tegen Tech Republic. “Hoe gebruik je die technologieën om de waarde van je product te verbeteren? En niet alleen de waarde van het product zelf is belangrijk, maar ook de waarde die je klanten ontvangen van je product of service.”

Hoe beïnvloedt digitale transformatie je omzet?

Digitale transformatie is meer dan een trend. Het IDC rapporteerde dat de wereldwijde uitgaven voor digitale transformatietechnologieën in 2021 naar verwachting $ 2,1 biljoen zullen bedragen.

Een Forrester-rapport stelt dat bestuursleden voorspellen dat in 2020 47% van hun omzet zal worden beïnvloed door digitalisering. Hoewel de industriële sector minder last heeft van digitalisering dan andere industrieën, denken de bestuursleden dat dit zal veranderen. Ze voorspellen dat 37% van de inkomsten in de industriële sector tegen 2020 waarschijnlijk van digitale afkomst zullen zijn.

De verwachting van een grotere verkoop door digitale transformatie betekent dat leidinggevenden hoopvol zijn dat het bedrijfsleven zal gedijen in de nieuwe omgeving, aldus een blogbericht van Nigel Fenwick, vice-president en principal analyst for Forrester: “Dit suggereert niet alleen een enorme bewustwording van het potentieel voor digitaal om de bedrijfsvoering van vandaag te veranderen, maar ook een verwachting dat hun bedrijf succesvol zal zijn in het maken van de transformatie die nodig is om deze verwachting te verwezenlijken.”

Een onderzoek uit 2017 van Tech Pro Research liet al zien dat 20% van de bedrijven al een digitale transformatiestrategie op poten heeft en dan 60% eraan werkt. Dit aantal zal nu digitale transformatie het bedrijfsleven overneemt alleen nog maar gaan stijgen.

Waarom is digitale transformatie een must voor elke organisatie?

In welke branche je bedrijf zich ook bevindt, competitie in de markt zorgt ervoor dat je innovatief zult moeten blijven denken. Als je even niet oplet, bestaat de kans dat je concurrent je verrast en voorbij gaat. “Daarom is het belangrijk dat je het spel goed blijft spelen en wakker blijft”, vertelt Craig Williams, vice president van Ciena. “Als je weet wat er in jouw branche gebeurt, blijf je je tegenstanders voor.”

“Leid je IT-afdeling alsof je een bedrijf leidt en evalueer de kosten, klanttevredenheid, concurrentie en kijk of je team op topniveau presteert”

“Er is ook niks mis met een gezonde dosis paranoia. Dat houdt je scherp op de markt en motiveert je tools te implementeren die je personeel concurrerend houden. Leid je IT-afdeling alsof je een bedrijf leidt en evalueer de kosten, klanttevredenheid, concurrentie en kijk of je team op topniveau presteert”, aldus Williams. Daag ze uit en maak er een wedstrijd van.

Volgens Veague is digitale transformatie voor elke organisatie essentieel. “Moderne digitale transformatietechnieken zorgen ervoor dat je dichter bij je klanten komt, je kunt zien hoe je producten het écht doen en of ze voldoen aan de verwachtingen van klanten. In onze wereld is het zo: als jij geen digitale transformatie-strategie hebt, heeft je concurrent die wel en dan blijf jij achter.”

Met digitale transformatie kunnen IT’ers de IT beter integreren met de bedrijfsdoelen. “Als je dat voor elkaar wilt krijgen is digitale transformatie een fundamenteel onderdeel”, zegt Art Langer, professor en directeur van de technology management programs op Columbia University. “Het gaat erom dat technologie in de frontlinie van je strategie komt.”

“Een van de dingen die ik vaak aanhaal is het oude spreekwoord ‘alle wegen leiden naar Rome'”, vertelt Langer. “Ja, alle wegen leiden naar een klant, maar ik geloof dat de hele digitale transformatie gaat over de Consumerization van IT. Als je een B2B-bedrijf bent, zullen uiteindelijk alle wegen naar B2C leiden. Iemand in de leveringsketen zit aan de vraagkant en dan is het dus een consument.

Wat zijn de componenten van digitale transformatie?

Digitale transformatie omvat drie componenten. “Aan de onderkant van de piramide zit infrastructuur”, vertelt Langer. “Aan de bovenkant zitten je CEO en C-mensen, die bezig zijn met het transformeren van nieuwe typen zaken- en marketingkansen en je geeft ze een competitieve voorsprong. En dan zit in het midden het opererende gedeelte van je organisatie.”

In een digitale transformatie zullen sommige mensen nieuwe rollen en verantwoordelijkheden krijgen. Er zullen banen verloren gaan en ook nieuwe banen bijkomen. Langer: “Het grootste gedeelte van je digitale transformatie is een oud Burger King cliché: ‘Have it your way’. Digitale transformatie eist vraag. Consumenten willen keuzes en opties hebben. Kijk eens naar het succes van Amazon, zij geven je verschillende manieren om zaken te doen. Wil je iets meteen bezorgd hebben? Dan heb je Amazon Prime. Wil je wat meer betalen? Dan zijn er nog tal van opties. Een ander aspect van digitale transformatie is 24/7/365. Amazon is een winkel die nooit sluit.

Wat zijn de belangrijkste technologieën voor digitale transformatie?

“Digitale transformaties die gebruikmaken van meerdere technologieën op de meest effectieve punten, zullen het meest succesvol zijn. LeanDNA maakt bijvoorbeeld gebruik van cloud computing, AI en ETL voor gegevensverbinding en -extractie.We gebruiken ook nieuwe webtechnologieën om krachtige gebruikerservaringen en interactieve samenwerking te creëren. De combinatie van deze technologieën stelt klanten in staat om krachtige analyses uit te voeren op extreem grote en complexe bedrijfsgegevens aan de achterkant, terwijl ze een eenvoudige webgebaseerde front-end bieden met resultaten die gemakkelijk te begrijpen zijn en acties die eenvoudig uit te voeren zijn, “zei Lebovitz.

Wat zijn de grootste uitdagingen in de digitale transformatie?

Digitale transformatie-projecten falen wanneer ze te ambitieus zijn. “Bij onze klanten zagen we – of ze nu IoT implementeerden of gebruik maakten van AI – is dat ze gaandeweg heel erg veel leerden”, vertelt Veague. “Ze pasten hun verwachtingen in de loop van hun proces aan.”

Een digitale transformatie gaat echt over het digitaliseren van elk aspect van een bedrijf, maar niet elk bedrijf realiseert zich dat wanneer het begint met een digitale transformatie. Langer: “Het gaat erom hoe je een bedrijft transformeert. Je verandert niet alleen het productieproces, maar ook de hele bedrijfscultuur. Als bedrijven falen, komt dat meestal door culturele assimilatie, het zijn gewoon geen digitale mensen en ze hebben niet de digitale cultuur om makkelijk te transformeren.”

Er is een inherent risico bij digitale transformatie. “Je moet veel dingen maken en niet alles gaat werken. Je zult een soort slaggemiddelde moeten hebben. Een honkbalspeler zal ook niet tien van de tien keer de bal raken. IT-mensen zullen denken dat ze alles snel en binnen budget moeten leveren. De realiteit is dat je bij een digitale transformatie snel faalt en dan weer door moet gaan.”

Lebovitz: “Wat veel bedrijven ‘digitale transformatie’ noemen, is gewoon meer van dezelfde handmatige en statische processen. De laatste jaren was Business Intelligence (BI) nogal hot, maar dat is eigenlijk gewoon een betere vorm van Excel. Niets nieuws.” Als je succesvol wilt zijn, moet je je focussen op het implementeren van oplossingen die op elk bedrijfsniveau kunnen worden toegepast. “Succesvolle digitale transformaties maken het werk niet alleen makkelijker, ze maken het ook beter. Helaas zijn sommige veranderingen te gefocust op technologie in plaats van het oplossen van een bedrijfsprobleem met duidelijke ROI.”

Wanneer een team te veel op technologie is gericht in plaats van op probleemoplossing, zal het project waarschijnlijk mislukken en zal dat het team weerhouden om opnieuw te beginnen. “Er zijn veel gevallen in de productiesector bekend waar een falende systeemimplementatie bijna de doodsteek was voor een bedrijf. Deze sector heeft de neiging om meer risico te nemen dan anderen en heeft meer voorbeelden van succesvolle digitale transformaties nodig. Ik probeer het paradigma te veranderen met LeanDNA, dat aantoont wat kan worden gedaan met echte resultaten,” aldus Lebovitz.

Wat zijn voorbeelden van succesvolle digitale transformaties?

BMW, Apple en Amazon behoren tot de vele bedrijven die digitale transformaties hebben ondergaan en resultaat hebben. De financiële sector is ook aan het veranderen, aangezien blockchain een impact heeft, en de onderwijs- en luchtvaartindustrie zijn ook rijp voor verandering.

“Als je B2B bent en niet op de hoogte bent van wat er op C-niveau gebeurt, verlies je het contact met je klanten.”

Langer vertelt: “BMW is B2C, maar er zijn een hele hoop bedrijven die BMW verkopen die B2B zijn. Dat betekent dat als een consument iets van BMW wil, je een domino-effect langs elke B2B krijgt. Wat ik wil zeggen is dat alle B2B-bedrijven dichtbij hun onvermijdelijke C (customer) moeten blijven, want de klant is de baas. Ze eisen veel, zijn slim en erg technisch onderlegd. Waarom voert BMW nu elke twee jaar veranderingen door terwijl ze dat eerst tussen de vijf en zes jaar deden? Vanwege technologie. Mensen willen het nieuwste van het nieuwste en meer innovaties, zoals autopilot, 360-graden camera’s en parkeerassistentie. Als je B2B bent en niet op de hoogte bent van wat er op C-niveau gebeurt, verlies je het contact met je klanten. Als je op de hoogte blijft van de noodzaak om te veranderen, is dat de sleutel tot een succesvolle digitale transformatie.

“Vroeger was je een vertical en kon je in één bedrijfstak werken en het heel erg goed doen. Tegenwoordig worden we horizontaler. Kijk naar Uber, hoe zij de manier waarop mensen reizen hebben veranderd. Het zijn kleine bedrijven, de David’s die de Goliath’s omver werpen omdat ze meer agile zijn.”

Oudere bedrijven proberen vaak hun primaire business te redden en dat is een fout. “Kijk naar Barnes & Noble, zij geven niet op met het hebben van winkels. Bij Macy’s kun je dingen online bestellen, maar het is niet zo’n fijne ervaring als het bestellen bij Amazon. Het is heel, heel erg moeilijk voor deze bedrijven om vanuit het managementstandpunt tradities los te laten”, vertelt Langer. “IBM ging bijna failliet omdat de mainframe-mensen het bedrijf runden, Macy’s overleeft het omdat de winkel het nog steeds heel erg goed doet. Autobedrijven zijn gefocust op het feit dat je nog steeds een dealer nodig hebt. Maar is dat zo? Dit kunnen grote problemen worden als je niet transformeert.”

Waar moet je bedrijf beginnen met de digitale transformatie?

Het is voor veel bedrijven lastig om te bepalen wanneer ze moeten starten als ze een digitale strategie willen implementeren.

Het overwinnen van de initiële traagheid is de sleutel tot het opstarten van het pad naar digitale verandering. Veague: “Ik geloof dat je in het begin het beste een kruip-loop-ren benadering toe kunt passen. Vooral als je nog niet bekend bent met bepaalde technologieën. Zoek wat kleine projecten uit en begin daarmee. Het lastigste deel van een digitale transformatie is het begin. Ik weet ook niet of het verschil maakt waarmee je begint, want de ervaring die je in de loop der tijd opdoet leert je vanzelf wel wat de beste vervolgstap is.”

Als een manager met een aantal bescheiden verwachtingen begint en de waarde van het project niet te veel opwaardeert, kan het een innovatieve leerervaring worden. De kennis die je op doet in het eerste project, kun je in het volgende project weer toepassen. Als je dit een paar keer herhaalt, krijg je een agile benadering en dat levert de beste resultaten op. Bedrijven die zijn gaan nadenken over de weg naar digitale transformatie, ervaren een typisch moment waarop duidelijk wordt hoe technologieën kunnen worden gebruikt om een taak anders uit te voeren.

Wie moet het digitale transformatie project gaan leiden?

Als je wilt dat je digitale transformatie een succes wordt, maakt het uit wie je aanneemt. “In welke industrie je je ook bevindt, talent is de belangrijkste tool in een digitale transformatie. Het is een gedeelte inhuren, een gedeelte ontwikkelen en een gedeelte inspelen op talent waardoor jouw IT-team zich onderscheidt van anderen”, aldus Williams. “Een bedrijf kan een goed bedrijfsmodel hebben, maar zonder een geweldige cultuur en workforce erachter, zal hij toch falen. Als je niet actief op zoek bent naar nieuw talent of bestaande talenten wilt verbeteren, zul je nooit digitaal transformeren.”

Digitale transformatie is de taak van de CIO en hij of zij zal dan ook de kar moeten trekken. De CIO moet actueel inzicht hebben in de bedrijfsproblemen en weten wat IT kan doen om ze op te lossen met mensen, techniek, verbeterde processen, modellen en IT-sprints. Digitale transformatie hoeft niet radicaal te zijn: het gaat om voortdurende innovatie.

Langer besluit: “De uitspraken ‘Either you’re growing or you’re going’ en ‘stagnation breeds faillure’ zijn actueler dan ooit. Succesvolle organisaties moeten groeien. Als je niet van verandering houdt, heb je echt een groot probleem. Er is nooit een onderzoek geweest waarin staat dat organisaties van verandering houden, maar toch moet je klaar zijn voor verandering. “