Het advies voor je vakantie: minder doen

“Om succesvol te zijn moet je juist minder doen en de dingen die je doet, juist beter” aldus Tony Crabbé, Britse bedrijfspsycholoog. Dat komt goed uit nu de zomer in Nederland eindelijk is begonnen. En je kunt ook nog eens  met een gerust hart op vakantie!

Eerder schreven we al een blog over hoe je ‘gelukkig druk’ kunt zijn. Of eigenlijk: hoe je meer kan doen in minder tijd. Het antwoord op de vraag “Hebben we het echt zo druk als we denken?” werd al gegeven: Nee. Naast efficiënter werken, kun je nu ook relaxter werken én succesvol zijn.

Less is more

We kunnen en weten steeds meer, maar worden steeds minder productief. Hoe dat komt? Voornamelijk door de prikkels en afleidingen die overal op de loer liggen. Continue e-mail checken, door een Facebook timeline scrollen, het lampje op je smartphone brand weer bij een nieuw WhatsAppje… Crabbé heeft hier een duidelijke mening over: “druk, druk, druk is iets voor losers. Niet voor succesvolle mensen, zoals nog vaak wordt gedacht. Het altijd druk hebben is voor de mensen die niet kunnen kiezen en weinig regie hebben over hun leven.” Je kunt tenslotte niet alles — het gaat om focussen op minder dingen, maar wel de belangrijke dingen.

Wat wij voor je kunnen betekenen

Focus op de kerntaken waar je goed in bent. We hebben geen onbeperkte tijd en energie. Werknemers verspillen veel tijd door taken op zich te nemen die niet voor hun besteed zijn. Innovatieve communicatieoplossingen helpen hierbij. iQueue zorgt er bijvoorbeeld voor dat je nooit meer telefoon ontvangt die niet voor jou bestemd is — een softwaretool waarbij je ongelimiteerde communicatie-wachtrijen kunt aanmaken, zodat de juiste medewerker direct kan reageren. Geen werkzaamheden meer dus die niet aan jou besteed zijn!

“Blijf jezelf vernieuwen. Door de razendsnelle digitale ontwikkelingen zijn er zoveel meer mogelijkheden om klanten te bereiken en zichtbaarder te worden. Probeer die eens uit, stap uit je comfortzone. Vernieuwing begint met het besluit creatief te zijn. Creatieve mensen zijn niet genetisch met ideeën toegerust, maar hebben de gewoonte ontwikkeld steeds naar alternatieve ideeën te kijken.” — Tony Crabbe