5% van de bedrijven gaat in de eerste vijf jaar ten onder en 80% redt het niet tot tien jaar. Harde cijfers, maar er zijn een aantal duidelijke redenen waarom veel bedrijven hun hoofd niet boven water kunnen houden: magere financiering en slecht management, om er maar een paar te noemen. Gelukkig is er één ding dat jouw bedrijf kan redden en ervoor zorgt dat je niet tot deze groep gaat behoren: cloud telefonie

Infographic cloud telefonie

Een van de grootste redenen voor het falen van een bedrijf is gebrekkige communicatie met klanten. Veel bedrijven zien niet in hoe belangrijk effectieve communicatie is om succesvol te zijn. Externe communicatie trekt nieuwe klanten aan en – nog belangrijker – houdt je bestaande klanten blij. Met een goede marketingcampagne vertel je klanten over een actie of nieuw product en verleid je hen bij je te kopen. Dankzij feedback van klanten weet je waar je moet verbeteren en kun je je klanten beter begrijpen. Als je je klant goed begrijpt, weet je waar en hoe je met ze moet communiceren. Cloud telefonie neemt alle communicatie van je over en helpt je gaten in je communicatie bloot te leggen. Daarnaast geeft het je de juiste tools om die gaten op te vullen en dichter bij je klanten te komen.

Forbes en Gartner hebben een aantal communicatie- en groeidrempels geïdentificeerd waarmee bedrijven vandaag de dag veel worden geconfronteerd. In dit blog beschrijven we hoe cloud telefonie jou die drempels laat overwinnen en je bedrijf succesvol laat zijn.

Probleem 1: geen klantbinding

Veel bedrijven verliezen gaandeweg klantinteracties uit het oog en beginnen zich uitsluitend op hun business te richten. Vandaag de dag is het belangrijker dan ooit om de behoeften van je klanten te begrijpen en ze te betrekken bij je product. Hevige concurrentie in de branche betekent ook dat klanten uit een breed scala aan producten kunnen kiezen. Wanneer je ze betrekt bij je bedrijf en jezelf onderscheidt van je concurrenten door actieve interactie met je klanten te voeren, maak je niet alleen het besluitvormingsproces makkelijker, maar zorg je ook dat de sales meer constant is.

Hoe cloud telefonie hierbij helpt

Cloud telefonie oplossingen zorgen ervoor dat je beter bent uitgerust om te communiceren met je klanten dan je concurrenten. Je kunt voortdurend informatie verstrekken over promoties, campagnes, loyaliteitsaanbiedingen, feedback, enzovoorts. Je klanten krijgen direct toegang tot het aanbod van je bedrijf. Bovendien zorgt een hogere blootstelling aan je onderneming ervoor dat klanten meer in je producten worden geïnvesteerd. Met cloud telefonie kun je je klanten betrekken bij elke stap van hun aankoopcyclus en zorg je ervoor dat ze het idee krijgen dat je hen persoonlijk kent. Cloud telefonie is namelijk makkelijk te integreren met CRM-systemen, waardoor je klantenservicemedewerkers meteen de juiste klantgegevens in beeld krijgen en je klant sneller kunnen helpen. De lijntjes worden korter en service persoonlijker.

Probleem 2: onvoldoende kapitaal

Meer dan de helft van de bedrijven die failliet gaan, schrijft dat toe aan onvoldoende financiering om het bedrijf te leiden. Dat probleem kent een aantal oorzaken, bijvoorbeeld scherp concurreren op de lage prijzen van de concurrent, meer uitgaande dan ingaande geldstromen, hoge vaste lasten, zware marketing en banken die niet lenen aan startende bedrijven. Daarnaast is het voor nieuwe bedrijven vaak lastig om hun fondsen te beheren en klanten op tijd te factureren.

Hoe cloud telefonie hierbij helpt

Bij cloud telefonie hoef je geen hardware meer te installeren – een telefooncentrale op locatie is verleden tijd. Als je wilt kun je gewoon bellen met je smartphone en dat maakt communicatie voor bedrijven rendabeler en geeft het een hoger rendement. Je hoeft niet langer hoge kosten aan apparatuur te maken of regelmatig geld uitgeven aan dure updates. Dit helpt je je bedrijfskapitaal beter te beheren en ruim binnen budget te blijven. En alles wat je hiermee bespaart kun je weer in dingen steken die je bedrijf helpen te groeien.

Probleem 3: slecht inzicht in de prestaties van werknemers

Hoe groter je bedrijf wordt, hoe lastiger het wordt de prestaties van elke werknemer te volgen. Je medewerkers bepalen het succes van je bedrijf en daarom is het belangrijk om ze waardevolle feedback te kunnen geven. Ambitieuze mensen leren graag en gaan graag een stapje hoger, waar jij als werknemer op in moet kunnen spelen.

Hoe cloud telefonie hierbij helpt

Cloud telefonie geeft je realtime klant-, agent- en oproepgegevens zodat je de prestaties van iedere werknemer bij kunt houden. Je krijgt inzicht in wie de meeste telefoontjes afhandelt en wie het snelst de telefoon opneemt. Daarnaast maakt gespreksopname het mogelijk om gesprekken te analyseren en feedback te geven aan je medewerkers, waardoor zowel je sales als klanttevredenheid omhoog gaat. Ook is het mogelijk om met gespreksdistributie domeinexperts toe te voegen, waardoor complexe vraagstukken meteen naar de juiste werknemer worden gedistribueerd. Onervaren werknemers zullen alleen telefoontjes krijgen die binnen hun bereik liggen en weer leren van ervaren werknemers en hun eigen prestaties verbeteren. Geef je werknemers gepersonaliseerde training en feedback zonder dat je daar extra moeite voor hoeft te doen. En dankzij de efficiëntie die cloud telefonie biedt, hebben je werknemers meer tijd om klanten te helpen.

Probleem 4: werknemers zitten vast aan het kantoor

Wanneer je bedrijf groeit en je het drukker krijgt, komt ook de noodzaak om op afstand te kunnen werken. Of je nu op weg bent naar een nieuwe leverancier, partner of wilt praten met een nieuwe klant in een ander land: bereikbaarheid is belangrijker dan ooit. De tijd dat je alleen een vast toestel had is al lang voorbij en ook het bezitten van zowel een privé als zakelijk toestel is niet meer van deze tijd. Maar hoe los je dat op als je klanten hebt door het hele land en je klantenbestand wilt blijven laten groeien?

Hoe cloud telefonie hierbij helpt

Met een prachtige afkorting: VaMo. VaMo staat voor Vast op Mobiel en doet wat het zegt: je bent overal  bereikbaar op slechts één zakelijk nummer. Wanneer je maar wilt. Dankzij virtuele telefoonnummers bereiken klanten je op één telefoonnummer en worden oproepen doorgeschakeld naar het apparaat naar keuze. Met lokale netcodes kun je langeafstandsgesprekken voeren zonder kosten voor lange afstanden en je klanten een lokale perceptie van je bedrijf geven, waardoor hun vertrouwen toeneemt. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een regionaal nummer te nemen voor iedere vestiging, waardoor klanten het idee krijgen dat je een lokaal bedrijf bent.

Dankzij VaMo mis je nooit meer een telefoontje en hoef je niet meer te hannesen met een dualsim of extra toestel.

Probleem 5: inefficiënte interne communicatie

We kennen allemaal het begrip ruis: informatie gaat vaak al verloren of wordt vervormd voor het de eindpersoon bereikt (denk maar aan het doorgeefkringetje of ‘ik ga op vakantie en neem mee’ op de basisschool). Vooral wanneer je een groot bedrijf hebt en de lijnen wat langer zijn, wordt communiceren lastiger. Het is belangrijk dat alle neuzen van werknemers dezelfde kant opstaan en ze hetzelfde uitdragen naar je klanten. Veel grote bedrijven krijgen hun interne communicatie maar niet op de rit, waardoor het belangrijk is dat alle informatie beschikbaar en toegankelijk is. Continue interne communicatie zorgt er ook voor dat alles beknopt en in lijn met het beleid van het bedrijf is.

Hoe cloud telefonie hierbij helpt

Met cloud telefonie gaat intern communiceren ineens een stuk makkelijker en kom je als organisatie dichterbij elkaar. Soms zijn er meerdere mensen nodig om een probleem op te lossen en met cloud telefonie voer je makkelijk een telefonische vergadering, ook als mensen vanuit huis werken. Gespreksnotities houd je eenvoudig bij zodat je beschikbaar zijn voor collega’s bij het volgende gesprek met de klant, waardoor je niet keer op keer informatie hoeft te vragen aan je klant. Daarnaast voeg je eenvoudig mensen toe aan een gesprek en gaat doorschakelen ook erg makkelijk. Deze tools helpen een meer op samenwerking gebaseerde werkcultuur te creëren en verhogen de productiviteit binnen het bedrijf.

Probleem 6: het onvermogen om te schalen

Er zijn verschillende gevallen waarin bedrijven met succes actief zijn in de industrie, maar niet in staat zijn om potentiële markten uit te breiden vanwege het onvermogen om hun bedrijfsactiviteiten te schalen. Zodra een markt verzadigd is, is het belangrijk om de aanwezigheid uit te breiden om het bedrijf te laten groeien. Maar als je geen flexibiliteit hebt om te schalen wordt het lastig om alle activiteiten te blijven beheren.

Hoe cloud telefonie hierbij helpt

Bij cloud telefonie zitten al je gegevens in cloud, waardoor schaalvergroting een stuk makkelijker wordt. Je hebt namelijk geen extra infrastructuur nodig of handmatige arbeid. Bedrijfslijnen voeg je makkelijk toe en ook het belverkeer is naadloos te beheren. Met cloud telefonie stuur je alle communicatie zonder beperkingen naar één enkel kanaal, waardoor je bedrijf de flexibiliteit krijgt om op of af te schalen zonder dat de kwaliteit van je klantrelaties wordt beïnvloedt. Dit geeft je bedrijf ook de middelen om nieuwe functies toe te voegen.

Take away: wees voorbereid

Achteraf praten is altijd gemakkelijk. Wie deel uitmaakt van de dagelijkse operatie, kan vaak maar moeilijk knelpunten identificeren voordat de zaken bergafwaarts gaan. Met cloud telefonie zijn er oplossingen voor je problemen zich voordoen. Obstakels die conventionele bedrijven tegenkomen vermijd jij eenvoudig, want jij laat je klanten deel uitmaken van je bedrijf. Dit laat je de concurrentie voorblijven en stelt tegelijkertijd al je stakeholders tevreden.

In een half uurtje ervaren wat cloud telefonie jouw bedrijf kan brengen?

Wil je in real-life zien wat cloud telefonie voor jouw bedrijf kan doen? En wat het in de praktijk betekent voor jouw bedrijfsvoering? Wij komen graag langs voor een kosteloze en vrijblijvende demo. Laat hieronder je gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact met je op. As it should be.