Een nieuw jaar, een nieuw lading ICT-trends. Het mooie aan technologie is dat het zo snel verandert en ook in 2019 staan er weer een aantal grote dingen te gebeuren.

Het Internet of Things (IoT), chatbots, Edge Computing, Big Data, blockchain, cloud computing… De technologische trends gaan zo snel dat het maar lastig is alles bij te houden. Welke dingen moet jij nou echt in de gaten houden en wat kunnen ze betekenen voor jouw bedrijf? Wij bekeken onderzoeken van Forbes, Gartner en Forrester en verzamelden de interessantste ICT-trends voor 2019.

1. Hallo 5G

We horen alweer een tijdje geluiden uit het 5G-kamp. Als je een wereldreiziger bent, weet je dat je op sommige plekken nog steeds terug kunt vallen op een 3G-netwerk. Dus waarom nu ineens al 5G? Kort gezegd: dat komt omdat we op het punt staan waarop 5G bijna haalbaar is. Als je de techwereld een beetje hebt gevolgd weet je dat er een groot aantal tests zijn geweest bij bedrijven zoals Qualcomm Intel, Nokia, Ericsson, Samsung en Huawei. Er zijn ook nieuwe bedrijven, zoals Mimosa Networks, die het mogelijk maken om 5G uit te rollen naar landelijke en stedelijke locaties. Er zijn ook al providers die nieuwere, snellere en innovatievere diensten aanbieden. Het is een spannende tijd voor 5G en mobiele telefonie. Waar 2018 het jaar was waar 5G-applicaties op poten kwamen, gaan we in 2019 5G in de bovenhoek van ons mobiele apparaat zien verschijnen. Al kan dat voor iPhone-gebruikers ook 2020 of later zijn.

2. Machine Learning & Artificial Intelligence

In de ICT-wereld zijn ze het erover eens: Machine Learning en Artificial Intelligence (AI) zijn technieken die we de komende tijd in de gaten moeten houden. AI is een techniek waarbij machines handelingen uitvoeren die wij onder ‘slim’ scharen. Bij Machine Learning geven we machines toegang tot data zodat ze zelf dingen kunnen leren. Dankzij algoritmes kunnen ze zelfstandig analyses maken van een gigantische hoeveelheid data. Ze kunnen zelfs patronen ontdekken en daarop voorspellingen doen die mensen niet kunnen. AI wordt al toegepast in applicaties en dat wordt alleen maar meer. Houd het vooral in de gaten.

Lees ook ➡️ Dit zijn de AI-trends voor 2019

3. Chatbots gaan ons hart veroveren

Onder AI vallen ook de alom bekende chatbots. We hebben allemaal al eens een frustrerende chatbot-ervaring meegemaakt, maar er is hoop: er worden nog steeds grote stappen gezet op het gebied van natuurlijk taalgebruik en sentimentanalyses. Chatbots kunnen je veel werk uit handen nemen en ze zijn multi-inzetbaar. Er bestaan zelfs al chatbots met spraak en ook die worden steeds beter. Tegen het einde van 2019 heeft naar verwachting 40% van de bedrijven chatbots in gebruik, wat het een van de grootste trends op het gebied van digitale transformatie maakt. Je zult misschien een beetje huiverig zijn naar wat voor impact AI en chatbots op personeel hebben, maar de kans is groot dat bedrijven hun personeel alleen maar zullen opwaarderen in plaats van te vervangen door machines. Machines zijn misschien goed in het beantwoorden van hapklare verzoeken, maar ze laten veel liggen als het aankomt op empathie en menselijke emoties. En juist die heb je nodig om een perfecte klantervaring te creëren.

4. Cloud, cloud en nog eens cloud

Eigenlijk kunnen we deze gewoon in het rijtje ‘aanhoudende evolutie van cloud-technologieën’ opnemen. Bedrijven gaan zich realiseren dat je niet al je ICT naar een openbare of private cloudomgeving of datacenter kunt verplaatsen, maar dat je soms moet kiezen voor een mix van alles. Clouds worden steeds verder ontwikkeld om te voldoen aan de veranderende behoeften van bedrijven, of je nu cloud-sourceopslag, netwerk-, beveiligings- of app-implementatie wilt. De grote openbare cloudproviders beantwoorden de vraag en bieden private cloud of container-based oplossingen. Je gaat de term ‘multicloud’ vaker horen en volgens deskundigen betekent die beweging dat het – ondanks welke workloads in de cloud draaien – de IT-ervaring en het gebruik naadloos, veilig en gestroomlijnd moet zijn. Voor veel bedrijven zal dit betekenen dat er een mix van workloads komt in publieke, private en hybride omgevingen en dit zal in 2019 zeker een groot onderwerp gaan zijn.

5. Blockchain wordt eindelijk begrepen (hopelijk)

Blockchain is een lastig onderwerp geworden. We gaan verder met het ontdekken van dit technologische wonder en komen er langzaamaan achter dat blockchain een beetje een rommeltje is. Voor leken is het te ingewikkeld om te gebruiken en er is (nog) geen standaardmanier om Blockchain te gebruiken omdat we het allemaal anders in willen zetten. De enige manier om Blockchain aan de massa te krijgen is om een kant-en-klare oplossing te maken die iedereen kan gebruiken en begrijpen. Toonaangevende bedrijven zoals IBM doen enorme beloften voor het potentieel van Blockchain in toepassingen die verder gaan dan cryptocurrency en er komen ook geluiden uit de financiële en transportsector, maar deskundigen zijn kritisch. Volgens Forbes lijkt Blockchain op dit moment meer een marketingtruc dan een bonafide technologie. Forbes denkt dan ook dat er in 2019 veel ontwikkelaars zullen blijven werken aan het potentieel van Blockchain, maar het nog twee tot drie jaar zal duren voor we de actie zien die is beloofd.

6. De GDPR verandert de standaard

In augustus voldeed 1/3 van alle Europese bedrijven nog niet aan de Europe General Data Protection Regulation (GDPR), die als doel heeft gebruikersdata te beschermen. Op dit moment zijn zo’n 1000 Amerikaanse nieuwssites nog niet beschikbaar in Europa, meestal omdat ze simpelweg niet genoeg belang hechten aan gegevensbeveiliging. De GDPR heeft daar geen prioriteit. Wat betekent dit op het gebied van digitale transformatietrends? Het betekent dat klanten die op de hoogte zijn van de GDPR zien welke bedrijven hun privacy echt belangrijk vinden en welke bedrijven er lak aan hebben. Forbes denkt dat de GDPR het begin is van een wereldwijde trend die bedrijven verantwoordelijk stelt voor de manier waarop ze omgaan met gegevens van klanten. Ook al willen merken de wet niet per sé naleven, zal het toch een beweging zijn die laat zien dat bedrijven betere manieren moeten bedenken om relaties met hun klanten op te bouwen, in tegenstelling tot het vaak duidelijke misbruik van persoonsgegevens onder de noemer ‘marketing en sales’.

7. AR: ja VR: (nog steeds) nee

Virtual reality is natuurlijk hartstikke cool, maar buiten gamen zijn er nog weinig toepassingen voor. Zijn broertje, augmented reality (AR) speelt in 2019 nog steeds mee in de digitale transformatietrends. Er zijn duizenden voorbeelden van toepassingen van AR bij trainingen van personeel, waaruit blijkt dat het niet alleen erg leuk is, maar ook nuttig. En daar gaat technologie natuurlijk over. Er zijn mensen die denken dat de ontwikkeling van AR traag verloopt, maar Forbes denkt dat het in 2019 in een stroomversnelling zal gaan. Ze verwachten bijvoorbeeld dat we op 12 november een nieuw AR of mixed reality product uit de hoge hoed van Apple zullen zien komen. Hopelijk is dat iets veelbelovends.

8. Edge naar Core en IoT en nog veel meer

Vorig jaar werden trends als het Internet of Things (IoT), AI, Machine Learning en Edge apart genoemd, maar in 2019 vallen ze onder één noemer. Edge computing hangt nauw samen met het IoT en komt de komende jaren zeker terug. Naarmate het IoT groeit – en het aantal verbonden apparaten als wortels uit de grond schiet – is het logisch dat we meer ruimte nodig hebben om alle gegevens te verwerken. Bij Edge computing ga je uit van de kracht van de apparaten waarmee je dagelijks werkt en de smart-apparaten die je hebt. Ook deze apparaten verzamelen data. Als je deze data doorzet naar clouddiensten, kost dat een hoop tijd en bandbreedte. Daarom maken we bij Edge computing de apparaten van de eindgebruikers zelf slimmer zodat ze die data al zelf kunnen analyseren. Zo hoef je de data niet ergens anders te verzamelen en dat scheelt opslag.

Slimme steden en autonome voertuigen hebben geen enkele kans om het te maken als het allemaal in de cloud moet plaatsvinden. Dat betekent dat we in 2019 steeds meer richting Edge computing zullen gaan. Analyse en gegevens worden ook realtime verwerkt. Op dit moment kan enkel Edge dat ondersteunen. Forbes benadrukt dat cloud en Egde elkaar niet uitsluiten, zo verwijst Cisco naar de onderlinge afhankelijkheid van Edge en cloud als ‘the Fog’. Zij erkennen dat er kritieke gegevensinteracties tussen cloud en Edge plaatsvinden, om zo het gebruik van gegevens te kunnen maximaliseren. Ze zullen moeten gaan samenwerken om de mogelijkheden te bereiken die we willen met AI, IoT en Machine Learning.

9. Consumption-based IT services gaan het maken

Het afgelopen jaar vroeg Forbes CIO’s en IT-managers naar hun IT-budgetten en trends in het gebruik van de cloud. Daaruit bleek dat ze geïnteresseerd zijn in betere efficiëntie, meer flexibiliteit in workloads en de mogelijkheid om snel op te schalen. We zagen Salesforce al een zwaargewicht in de klasse CRM as Service worden en het idee van ‘Alles als Service’ wordt alleen maar groter: bedrijven worden steeds beter in het kiezen van een ‘a la carte IT-dienst’ om aan hun behoeften te voldoen. ITaaS geeft ze schaalbaarheid, de nieuwste technologie, kortere inkoopcycli en meer wendbaarheid.

10. Containers

Bij een container denk je misschien aan iets anders, maar het is ook een belangrijke ICT-trend voor 2019. Een container is een soort bubbel waar je de hele applicatieomgeving (softwarecode en alle onderdelen daarvan) samenvat. Zo wordt het een stuk makkelijker om applicaties snel te ontwikkelen en je kunt ze ook erg snel testen. Op die manier kom je er snel achter of je applicatie zich hetzelfde gedraagt in verschillende situaties. Daarnaast kun je containers gebruiken om de effecten van down- of upgrades te bekijken. Dankzij containers kun je een stuk flexibeler testen en produceren.

11. Big Data

Data maken we meer dan ooit. Het aantal data in de wereld groeit explosief, maar we doen er maar weinig mee. Het afgelopen jaar werd 90% van onze wereldwijde data gecreëerd, maar slechts 1% wordt nuttig gebruikt. Genoeg data over om te benutten dus. Gelukkig kunnen bedrijven gebruik maken van AI en machine learning en op basis daarvan nuttige voorspellingen doen die waarde toevoegt aan het bedrijf. Zo kun je kijken welke bedrijfsprocessen verbeterd kunnen worden, of je data inzetten voor marketing.

Meer lezen?

We deden ook onderzoek naar de AI-trends voor 2019. En ben je benieuwd wat het Internet of Things voor je organisatie kan betekenen?