De dag die je wist dat ging komen is eindelijk hier: Implementatie Dag. Tijd voor taart, want vandaag komt implementatie consultant Ronald langs om jouw OZMO-oplossingen te installeren. Hoe zo’n implementatie in zijn werk gaat? Dat vertellen we hier.

implementatieStap 1: Zijn we in de lucht?

First things first: eerst pakt Ronald al zijn tools uit en kijkt hij of alles werkt. Is jullie telefoonserver in de lucht, werkt het internet en lukt het om een toestel te configureren? Als de techniek werkt, kan hij beginnen met de uitrol.

Ronald werkt het liefst vanuit een eigen werkruimte, zodat hij alles in orde kan maken zonder iemand te storen. We vinden het namelijk belangrijk dat jullie het werk goed kunnen blijven doen en dat het omwisselen van de toestellen zo kort mogelijk duurt. Je moet natuurlijk wel bereikbaar blijven.

Stap 2: Gebruikers aanmaken

Vervolgens is het tijd om de gebruikersprofielen aan te maken. Ronald verzamelt daarvoor voornamen, achternamen, e-mailadressen en eventuele doorkiesnummers van de gebruikers. Wil je Ronald extra helpen? Dan maak je voor zijn komst alvast een lijstje ?

Stap 3: Het belplan maken

Waar moet de telefoon rinkelen? En wat gebeurt er als de persoon bij wie alle inkomende telefoontjes binnenkomen in gesprek of afwezig is?

Moeten ze in de wacht worden geplaatst, of wil je dat ze worden doorgeschakeld naar een collega? En krijgen de klanten in de wachtrij een boodschap te horen of heb je dat liever niet?

Dit zijn allemaal vragen die van belang zijn bij de gespreksroutering, oftewel het belplan. Wat zijn de openingstijden van je telefooncentrale? En wat gebeurt er buiten die openingstijden? Ronald kan je goed helpen bij het beantwoorden van deze vragen, maar het is ook fijn als je hier voor de implementatie vast over na hebt gedacht.

implementatieStap 4: Downloaden en installeren van de softwarecliënt

Vervolgens is het tijd om de softwarecliënt te installeren op de computers van de gebruikers. Dit kan de systeembeheerder vaak gewoon achter de schermen uitvoeren, dus niemand wordt gestoord in het werk. Als de software geïnstalleerd is kunnen de gebruikers worden geconfigureerd.

Stap 5: Training

Natuurlijk wil je wel weten wat je moet doen als de telefoon straks gaat en Ronald weer weg is. Daarom geeft hij een uitgebreide training waarin hij de software helemaal uitlegt. Je leert hoe je headset werkt, hoe je gesprekken doorverbindt en hoe je zo efficiënt mogelijk gebruik maakt van de software. Ronald is een echte deskundige, dus vraag hem vooral naar tips & tricks.

Stap 6: Portering

Als iedereen er klaar voor is is het tijd om te starten met de portering. De portering gebeurt zonder dat je er iets van merkt en er zal verder geen onderbreking zijn. Op die manier mis je geen enkel telefoontje. Vanaf het moment dat de portering klaar is, kun je gebruik maken van je OZMO-oplossing. Yes!

Stap 7: Laatste check

Ronald kijkt nog even mee om te kijken of alles naar wens is. De komende tijd zal het even wennen voor je zijn, maar we helpen je graag met vragen of problemen. Mocht er iets zijn of je begrijpt iets niet, aarzel dan niet om ons te bellen. Je kunt ook kijken in onze FAQ op Freshdesk.