Stel je eens voor hoe makkelijk het zou zijn als de eindgebruikers binnen je bedrijf de IT-afdeling ook echt zouden begrijpen en een klein beetje computerkennis hadden. We hebben tips voor je om IT begrijpelijk maken voor eindgebruikers. Doe er je voordeel mee!

IT-mensen worden soms gedwongen samen te werken met niet-technische mensen die totaal geen idee hebben van hoe IT werkt en er vaak ook niet eens van houden. Daarom geven we je een paar tips om die cultuur zonder al teveel gedoe te veranderen. Waarom? Omdat hoe meer niet-technische mensen (zoals accountants, advocaten, sales, etc.) jouw wereld begrijpen, hoe groter de kans is dat ze je werk waarderen en aanmoedigen. En dat betekent dat de kans ook kleiner wordt dat ze jou de schuld geven van dingen die toch echt buiten je macht liggen.

Vier Day of Code

Op K-12 scholen vieren ze elk jaar Day of Code, een dag om studenten kennis te laten maken met informatica. Waarom zou je dit ook niet doen bij niet-technische volwassenen? Kies een taal van hoog niveau zoals Python of Java en laat ze beginnen met een standaard Hello World-programma. Vanuit daar is code een heel erg leuk spel.

IT begrijpelijk maken voor eindgebruikers: host een webdag

Geef elke persoon een willekeurige oude pc en leid ze door de basisprincipes van het installeren van Linux en vervolgens Apache. Sluit elk van deze faux-servers aan op een switch die ook verbinding maakt met een vooraf gemaakte DHCP-server en een accesspoint. Laat iedere student zien hoe ze het IP-adres van hun server kunnen verkrijgen, laat ze index.htm-bestanden in de juiste map plaatsen en vertel elke student het IP-adres van zijn server. Vervolgens kunnen ze vanaf hun telefoon of tablet verbinding maken met het accesspoint om zo hun eigen persoonlijke kleine website te bekijken.

Iedereen houdt van robots

Of het nu een goedkope kit, LEGO Mindstorms of iets ingewikkelder is, het is erg leuk om je studenten in groepen te verdelen en ze robots laten programmeren voor vriendschappelijke wedstrijden. Zorg ervoor dat ze goed begrijpen waarom de robots op een bepaalde manier handelen. Het is een geweldige methode om te leren hoe code op een scherm zich vertaalt naar real-world acties zoals reageren op een sensor of het inschakelen van een motor.

Solderen is een levensvaardigheid!

Je hebt geen microcontrollers of zelfs chips nodig om dit te leren. Begin gewoon met een klein broodplankje en wat componenten zoals batterijen, LED’s, zoemers, schakelaars, weerstanden en condensatoren. Laat je studenten zien hoe weerstanden elektriciteit weerstaan, hoe een condensator kracht toevoegt en hoe lampen en zoemers vervolgens reageren.

Duik de geschiedenis in

Een computergeschiedenis-dag is erg leuk om een keer te organiseren en het helpt echt met IT begrijpelijk maken voor eindgebruikers. Bezoek een museum, laat een film zien zoals Pirates of Silicon Valley of neem je oude Commodore 64 mee. Maar wat je ook doet: verpruts de geschiedenisles niet. Films zoals The Imitation Game, Hidden Figures en Jobs zijn vermakelijk, maar ze nemen ook allemaal poëtische vrijheid met de feiten.

Leg het jargon uit

Wat betekent al dat jargon eigenlijk? Er zijn genoeg cartoons die de spot drijven met spraakverwarringen tussen IT’ers en eindgebruikers. Maak eens een leuk overzicht van de meest gebruikte termen binnen je kantoor en leg in eenvoudig Nederlands met een leuke grap uit wat ze betekenen (“de cloud: een systeem waarbij één computer veel gebruikers kan misbruiken”).

Houd een cybersecurity training

Beveiliging verandert continu, dus gebruikers moeten ten alle tijden zijn bijgeschoold. Houd een cybersecurity training en geef een presentatie waarbij gebruikers moeten bepalen welke bijlagen veilig zijn om te openen, welke links gevaarlijk zijn en welke websites niet echt zijn.

Luister!

Wat als de IT-afdeling één keer per maand de lunch verzorgt en eindgebruikers binnen laat lopen om alles te vragen wat ze willen? Technische concepten uitleggen is misschien leuk, maar vragen van eindgebruikers beantwoorden levert vaak nog meer op.

Vond je deze blog interessant?

Laat hieronder dan je e-mailadres achter en we sturen je relevante blogs voortaan gewoon toe. En nee: we spammen je niet helemaal vol.