Het gloednieuwe, transparante gebouw van QNP op het Rithmeesterpark te Breda windt er geen doekjes om: QNP staat voor vijfsterrenkwaliteit in alle facetten van infrastructurele IT- en telecomoplossingen. Voor het telefoniedeel werkt QNP daarom al enige jaren nauw samen met OZMO.

Cloud telefonie is inmiddels een nutsvoorziening geworden. Het is een vorm van real-time communicatie die zonder haperingen moet verlopen. Voor QNP is het daarom essentieel dat de cloud-oplossing die zij bieden aan hun klanten altijd werkt. De breed inzetbare oplossing van OZMO sluit aan bij deze filosofie. Maarten Legius (commercieel directeur QNP) en Jurgen Vermeeren (partnermanager OZMO cloud communications) lichten de meerwaarde van dit partnerschap toe.

Samenwerking QNP en OZMO

QNP levert infrastructurele IT- en telecomoplossingen aan MKB-organisaties en zorginstellingen. Legius maakt dit inzichtelijk: “Wij fungeren als een externe IT-afdeling voor organisaties die zelf geen IT-afdeling hebben of meer specialistische kennis op infrastructureel vlak nodig hebben.” Sinds 1995 verzorgt QNP naast IT ook telefonie. Voor het telefoniedeel werkt QNP al een aantal jaar samen met OZMO. Vermeeren licht toe: “OZMO heeft ongeveer zeventig partners die onze dienst naar de eindklant brengen. QNP is een van onze toppartners waar we al jaren mee samenwerken. Wij leveren de dienst, verzorgen het onderhoud en garanderen dat de dienst 24/7 in de lucht is.” Legius verwoordt de rol van QNP: “Wij leveren de telefonieoplossing van OZMO aan de eindgebruiker en zijn daarmee het aanspreekpunt voor de klant.”

Korte lijnen en voeling met de markt

Het partnerschap van QNP en OZMO heeft voor beide partijen een duidelijke meerwaarde. Beter gezegd: een groot aantal meerwaarden. Legius: “Het product dat wij leveren aan onze klanten moet goed functioneren. Als dat niet het geval is, moet dat zo snel mogelijk opgelost worden. QNP heeft de expertise daarvoor in huis, zowel in de oplossings- als adviessfeer. Maar als diepgaande kennis over de telefonieoplossing nodig is, kunnen we dankzij de korte lijnen bij OZMO terecht. Op die manier is een probleem snel verholpen.” Ook op sales- en marketingvlak zien QNP en OZMO duidelijk een meerwaarde in het partnerschap. “We bedenken samen hoe we de telefonieoplossing in de markt zetten en we maken gebruik van elkaars marketinguitingen”, beschrijft Legius. Vermeeren voegt daaraan toe: “Een ander groot voordeel van het partnerschap is dat we voeling houden met de markt. QNP bespreekt met OZMO wat de eindklant vraagt. Wij kunnen daar vervolgens op inspelen.”

Verantwoordelijkheid door zichtbaarheid

QNP is geautoriseerd om OZMO te verkopen, zowel commercieel als technisch. Door de verschillende trainingen die OZMO verzorgde, kan QNP heel zelfstandig haar brede netwerk bedienen van OZMO-oplossingen. Dat is handig, want QNP is vaak het eerste aanspreekpunt van de klant. Vermeeren legt uit: “Door het pand en haar marketing is QNP erg herkenbaar en goed in beeld bij de eindklant.” Legius beaamt dat, maar geeft aan dat die zichtbaarheid ook een verantwoordelijkheid met zich meebrengt. “Wij bieden een palet aan diensten, waarbinnen de telefonieoplossing van OZMO een van de pijlers is. Als een klant zowel IT als telefonie bij ons afneemt, moeten beide producten goed zijn. Anders is het vertrouwen van de klant in QNP weg. We vinden het daarom erg belangrijk om met goede, betrouwbare en stabiele partners als OZMO samen te werken.”

Veilig en betrouwbaar

Het uitgangspunt voor de dienstverlening van QNP is de gebruiker of gebruiksorganisatie. Doordat QNP de laatste jaren enorm gegroeid is – er zijn nu veertig medewerkers –  is er genoeg capaciteit en kennis in huis om de klant op een gedegen manier te adviseren. “Maar”, voegt Legius daaraan toe, “het advies moet wel praktisch en snel uitvoerbaar zijn.” Veiligheid en toegankelijkheid staan daarbij hoog in het vaandel. Legius: “Al sinds 2008 hebben wij ons eigen datacentrum. De telefonie hosten we bij OZMO. Op die manier kunnen we garanderen dat de data van de klant veilig is en dat die voor hem altijd toegankelijk is.” Dit is niet de enige manier waarop QNP het vertrouwen van de klant verdient. Legius legt uit: “Ons pand straalt de kwaliteit uit die wij met onze infrastructurele IT- en telecomoplossingen bieden. Daarnaast is het zo ingericht dat onze klanten echt te gast zijn. De inrichting geeft hen een warm gevoel en ze worden letterlijk op hoog niveau ontvangen.”

Terugkomdag OZMO-oplossingen

Dat QNP gastvrij is, komt nog eens extra tot uitdrukking in de terugkomdag die binnenkort plaatsvindt. In het nieuwe pand heeft QNP alle ruimte om evenementen als deze te organiseren. Legius: “We vinden het belangrijk om in contact te blijven met onze klanten, zodat we hen van het beste advies kunnen voorzien. Daarom organiseren we deze terugkomdag voor gebruikers van OZMO-oplossingen, op dit moment zijn dat er ruim tachtig. We praten onze klanten bij over de nieuwste ontwikkelingen en wijzen ze op handige functionaliteiten binnen hun ICT-infrastructuur.” De heerlijke koffie uit de barista-koffiemachine én de mogelijkheden die het partnerschap van QNP en OZMO voor de klant bieden, smaken na dit evenement ongetwijfeld naar meer.

Op de foto: Maarten Legius van QNP (links) en Jurgen Vermeeren van OZMO cloud communications.