Slamming: wat is het en wat kun je eraan doen?

Slamming: het komt steeds vaker voor in het MKB. Slachtoffers van slamming zijn ongevraagd overgezet naar een andere telecomaanbieder. Na één telefoontje zitten ze vast aan een contract van een andere provider. Zonder om deze overstap te vragen, noch bewust ermee in te stemmen, wordt de zakelijke eindgebruiker administratief overgezet.

Vaak wordt de suggestie gewekt dat er een leuke aanbieding of kortingsactie loopt van de huidige telecomaanbieder. Namens de eindgebruiker wordt er door de nieuwe telecomaanbieder vervolgens een overstap verzoek ingediend bij de huidige aanbieder, die dit behandelt als opzegging van het contract. De eindgebruiker weet echter van niets. Mondeling hebben zij zojuist een nieuw contract afgesloten. Dit wordt pas duidelijk dat het telefoniecontract is overgenomen na de bevestiging van opzegging en slotfactuur van de huidige aanbieder of eerste factuur van de nieuwe aanbieder. Vervolgens is het lastig om zonder extra kosten de overstap ongedaan te maken.

Toename van slamming

Voorheen gebeurde dit voornamelijk bij consumenten, maar de laatste maanden is er een sterke toename te zien bij ondernemers in het MKB. In 2014 heeft de Nederlandse wet ervoor gezorgd dat consumenten beter worden beschermd voor dit soort praktijken: een nieuw contract is enkel rechtsgeldig na schriftelijke bevestiging. Zakelijke gebruikers genieten echter niet van dezelfde bescherming: mondelinge toestemming is voldoende – en daar wordt misbruik van gemaakt door de doordachte telecomcowboys.

“Het ingewikkelde is dat we eigenlijk niet zo heel veel kunnen doen, behalve de ondernemers uitleggen waar ze op moeten letten als ze benaderd worden” – Woordvoerder ACM

Beter voorkomen dan genezen

Hoewel het in VoIP-diensten nog niet echt is voorgevallen – daar een bezoek van een monteur nodig is, waardoor overstappen niet onopgemerkt kan gebeuren – is het beter om goed voorbereid te zijn op deze criminele activiteit. Let daarom goed op wie er precies belt wanneer je wordt benaderd door een telecomaanbieder. Vaak doen lijnkapers zichzelf voor als iemand die belt namens je huidige aanbieder. ‘Namens OZMO bellen’ gebeurt nooit! Ook bij andere telecomaanbieder komt dit zelden voor. Vraag dus goed uit met welke partij je te maken hebt. Zeg geen ‘Ja’ op acties, maar vraag of ze het per e-mail kunnen toesturen bij interesse.