Tweehonderd jaar geleden had waarschijnlijk niemand verwacht dat het leven eruitziet zoals het er nu uitziet. Een smartphone, internet, auto, wasmachine, ga zo maar door. Voor ons is het normaal geworden, maar toen der tijd kon waarschijnlijk niemand zich een voorstelling maken van de innovatieve producten en diensten van vandaag. Telefonie vanuit de cloud? Voor veel mensen klinkt het maar raar, maar het is de toekomst. Wij leggen je uit waarom.

Op 10 maart 1876 sprak Alexander Graham Bell kort met zijn assistent Thomas Watson die in een andere kamer zat. Ja, via een apparaat dat geluid omzet in elektriciteit — een telefoon dus. Hoewel het ietwat onduidelijk is wie nou de échte uitvinder is van de telefoon, is het wel een uitvinding geweest die vandaag de dag enorm belangrijk is in ons leven.

Sterker nog: de telecombranche verandert zo snel, dat verandering de enige constante is. Trends die vier jaar geleden werden voorspeld, waren 3 maanden later alweer verleden tijd. Voor het merendeel van bedrijvig Nederland (alle niet-telecom bedrijven) is misschien soms door de bomen het bos niet meer te zien. Welke mogelijkheden worden er aangeboden? Waarom zou je overstappen naar de cloud? Wat zijn goede prijzen? Ga zo maar door.

Een goede reden om over te stappen naar cloud telefonie? Hier heb je er 10:

#1 Telefonie vanuit de cloud kun je integreren met softwarepakketten

Zoals een CRM-systeem. Wanneer je aan cloud telefonie denkt, denk je waarschijnlijk alleen aan het bellen via internet. Telefonie vanuit de cloud biedt echter veel meer geavanceerde mogelijkheden, zoals volledige integraties met communicatieoplossingen en softwarepakketten. Dit betekent dat je kunt bellen vanuit je CRM-systeem, de klantkaart meteen in beeld krijgt bij een inkomend telefoontje en je klant persoonlijk te woord kunt staan. Klanten krijgen het gevoel dat je ze persoonlijk kent en dat zullen ze gegarandeerd waarderen. Een CRM-koppeling levert je daarnaast een flinke tijdsbesparing op, want je hebt al je gegevens in één applicatie.

#2 Cloud telefonie zorgt ervoor dat je altijd en overal bereikbaar bent

Flexwerken, kosten besparen, efficiënter werken. Allemaal voordelen van telefonie vanuit de cloud. Je hebt geen vaste werkplek meer nodig, omdat je kunt bellen via de cloud met elk apparaat dat je maar wilt. Ook hardware fabrikanten bereiden zich al voor op Het Nieuwe Werken 2.0. Daarnaast kun je mobiele telefoon integreren met je vaste telefoon, waardoor je nog maar één simkaart nodig hebt voor zowel zakelijke als privé gesprekken. Dit betekent dat je niet meer verbonden zit aan je bureau, maar overal zakelijk bereikbaar bent.

#3 Thuiswerken levert bedrijven een miljardenbesparing op

Het totale reistijdverlies wordt door Minister van Infrastructuur en Milieu berekend op 55,6 miljoen uur. Een simpele rekensom van het aantal uur maal het gemiddelde uurloon van Jan Modaal levert een miljardenschade op voor het Nederlandse bedrijfsleven. En het scheelt ook nog eens erg veel files! (En CO2-uitstoot, wat willen we nog meer?)

#4 Het gebruik van cloud telefonie is de laatste jaren bijna verdubbeld

Groei VoIP tot 2024

Bron: Ameri Research

Uit onderzoek van Ameri Research blijkt dat de wereldwijde VoIP-markt tot 2024 flink gaat groeien. Het bureau verwacht dat de mondiale markt voor cloud telefonie tot 2024 jaarlijks met ongeveer 10,2% gaat toenemen en dat de totaalomzet groeit naar 93,9 miljard dollar. Dit komt omdat bedrijven VoIP als een goedkope communicatie-oplossing zien en omdat er een sterkte infrastructuur voor VoIP-oplossingen aanwezig is. Niet alleen grote bedrijven stappen over naar de cloud, maar ook voor het MKB en de ZZP’er is cloud telefonie interessant. In het MKB gaat de overstap naar VoIP op dit moment zeer hard en volgens de onderzoekers zal dat blijven groeien.

#5 Unified Communications (UC) oplossingen zijn booming

In 2015 gebruikte maar liefst al 23% van de Nederlandse zakelijke markt gebruik van UC-oplossingen. Dat aantal is de laatste jaren alleen maar toegenomen. Uit het onderzoek blijkt dat VoIP-oplossingen en toepassingen nu al meer dan 50% van de totale omzet in handen hebben.

#6 Virtueel contact is net zo goed als face-to-face

Via steeds meer kanalen is virtueel contact mogelijk; videoconferences, face-time via smartphones, en gesprekken via Facebook of WhatsApp. Niet verrassend is dat vooral de nieuwste generatie (15-19 jaar) virtueel contact net zo goed vindt als face-to-face.

#7 De ZZP’er communiceert steeds vaker met klanten via WhatsApp

Maar liefst 83% zet WhatsApp in voor zakelijke doeleinden. Ook voor het MKB is WhatsApp een steeds vaker gebruikt communicatiekanaal voor klanten.

#8 Eén op de drie bedrijven maakt gebruik van het Internet of Things (IoT)

Het aantal bedrijven dat IoT gebruikt is de afgelopen jaren explosief gegroeid. 85% van de bedrijven wil binnen een jaar Internet of Things op de werkvloer. Voornamelijk wordt het ingezet voor interne doelstellingen (zoals efficiëntie verhogen, kostenbesparing realiseren), maar ook voor externe doelstellingen (zoals verbeteren van klantervaring, hogere omzet genereren).

#9 Een goede klantenservice is de sleutel naar succes

Dat de klant koning is wordt al jaren geroepen, maar in het huidige digitale tijdperk waar online reviews overal zichtbaar zijn en sociale media worden ingezet als klantenservice maakt dat bedrijven hun klanten nog meer op handen moeten dragen willen ze succesvol zijn én blijven. Als jij niet zorgt voor je klanten, doet je concurrent het maar al te graag. Telefonie vanuit de cloud zorgt ervoor dat je altijd bereikbaar bent en dat is nu net wat je klanten graag van je willen.

#10 Een multi-channel tool kan je omzet verhogen

Met de vele beschikbare communicatiekanalen moet je zijn waar je klant is en zij zijn overal. Daarnaast geven multi-channel-klanten ook nog eens drie tot vier keer zoveel uit dan single-channel-klanten. Met een multi-channel tool worden alle communicatiekanalen in één gebundeld. Een multi-channel tool is niet alleen een goed idee, maar wordt cruciaal.