We zijn tegenwoordig dol op data. Van bezoekersstatistieken tot reputatiescore tot de NPS en de mediawaarde: we hebben inmiddels zoveel data dat we vaak het overzicht dreigen kwijt te raken. Gelukkig kun je deze technologie ook inzetten om een duidelijk inzicht te krijgen in je reputatie. Maak je gebruik van OBI4wan? Of denk je erover het te gaan gebruiken? In dit artikel geven we je een aantal tips over reputatiemanagement, zodat jij het maximale uit OBI4wan haalt. 

Het analyseren van social media gaat al jaren terug. De meeste organisaties meten de NPS (er wordt zelfs gedacht dat de NPS over een tijdje wordt gebruikt om groei te voorspellen) en ook responstijden zijn een hot item. Daarnaast zijn we allemaal wel bekend met de term trending topics, zijn communicatie-afdelingen dol op mediawaarde en bereik en het liefst kijken we allemaal mee met de webcare-afdeling om te kijken wat er nou wordt gezegd over ons merk. Maar hoe ga je nu goed om met die berg data? En hoe zorg je ervoor dat het niet wordt beïnvloedt door je eigen interpretatie?

Om de juiste weg te vinden in die berg data die elke dag jouw kant op komt, is het belangrijk dat je de juiste zaken aan elkaar weet te verbinden. Houd je aan de volgende handvatten en je zult zien dat je reputatiemanagement een stuk beter wordt.

Volume zegt niet alles

Het is belangrijk om niet alleen naar volumecijfers te kijken. Een stijging in volume kan namelijk op erg veel dingen gebaseerd zijn. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat iemand een tweet erg veel retweet of herhaaldelijk dezelfde tweets uitstuurt, zoals bijvoorbeeld in de grafiek hieronder. Als je op de piek gaat staan zul je zien dat één persoon in die piek een gigantische lading tweets uitstuurde met de hashtag VoIP.

OBI4wan-screenschot-volumegrafiek

Daarom is het belangrijk dat je dieper inzoomt op een piek: wat zijn de trending onderwerpen? Verandert het sentiment van de berichten?

Daarnaast is het bereik van berichten, de bronsoorten en bronnen ook belangrijk om te meten. Niet elke bron heeft een even grote impact: een bericht op een onbekende blog heeft minder invloed dan een bericht op een blog zoals GeenStijl.

Houd je kernwaarden in de gaten

Een communicatiestrategie is er om te handhaven. Je hebt er tijd en moeite in gestoken, nu wil je ook dat hij wordt uitgevoerd. Zoek daarom naar woorden die vaak in relatie met jouw kernwaarden worden genoemd en maak hierop een analyse en rapport. Hierbij is het sentiment heel erg belangrijk: analyseer of het sentiment verbetert of verslechtert en bekijk ook vooral wáarom.

Blijf ook op de hoogte van wat er speelt in jouw branche

Reputatiemanagement & social media monitoring gaan niet alleen over jouw eigen organisatie. Het is belangrijk om verder te kijken dan je eigen merk. Je merkreputatie kan namelijk worden beïnvloed door de reputatie van je hele branche. Als er een crisis uitbreekt bij organisatie A in dezelfde branche, kan het zomaar zijn dat mensen ook meer over jouw merk gaan praten. Zorg er daarom voor dat je inzicht hebt in welke issues invloed hebben op de branche waarin je je bevindt, dan kun je als het nodig is sturen en je focus verleggen. Daarnaast kun je slim inspelen op issues in jouw branche of op trends.

Kijk wat er gebeurt met je persberichten

Een goed persbericht is van levensbelang voor je organisatie. Voor marketing & communicatieprofessionals is het versturen van persberichten een belangrijk deel van hun werk. Je weet natuurlijk altijd wel ongeveer hoe iets wordt opgepakt, maar vaak worden persberichten toch te weinig gemonitord. Er zijn een aantal dingen belangrijk om te weten, zoals: welke media nemen welke onderwerpen op? Welke onderwerpen ‘scoren’ het best? Welke persberichten zorgen voor een verandering in berichtsentiment op social media?

Meer weten over reputatiemangement met OBI4wan?

Ben je benieuwd wat OBI4wan voor jouw organisatie zou kunnen betekenen? Download hieronder de brochure!

Vraag een gratis demo aan