Waarom werken en bellen via de cloud?

We werken en bellen massaal in de cloud. Overal zie je het – lees je het: we werken in de cloud, we bellen in de cloud, de toekomst is de cloud, aldus IT-deskundigen. Naast werken in ‘de cloud’ is de populariteit van het (zakelijk) bellen via ‘de cloud’ ook enorm toegenomen de laatste jaren. Maar wat houdt het nou eigenlijk in, werken en bellen via de cloud?

Simpel gezegd is werken in de cloud het opslaan en opvragen van gegevens, software, toepassingen en andere data op een andere plek dan je eigen locatie. Omdat deze opslagplek vaak niet zichtbaar is (en vaak tevens onbekend), wordt de term ‘de cloud’ gebruikt. Werken in de cloud gebeurt meestal via het internet, maar het is ook mogelijk om via ‘eigen’ verbindingen gebruik te maken van deze externe opslagplek (bron).

Bijvoorbeeld… Heb je wel eens gewerkt met Google Drive? Of gebruikgemaakt van e-mail bij Office 365 of Google Apps? Deze diensten draaien in een datacenter van Microsoft of Google en worden door de eindgebruiker via het internet benaderd. Zo kun je bij al je bestanden, documenten, toepassingen, software, etc. – vanaf waar je maar wilt, via het internet.

Waar de cloud is?

Het lijkt misschien alsof onze data ver weg is in ‘de cloud’, maar de meeste data is dichterbij dan je denkt. Met meer dan tweehonderd datacenters heeft Nederland een koppositie en zijn we de “Gateway to Europe”. Een datacenter is een beveiligde ruimte met IT-apparatuur waar alle data veilig wordt opgeslagen. En (bijna) iedereen maakt er wel gebruik van. Clouddiensten zoals Office 365 en Facebook worden bijvoorbeeld ook gehost in datacenters.

In Nederland zijn er in totaal meer dan 200 datacenters van – in totaal – zo’n 250.000 vierkante meter groot (ongeveer vijftig voetbalvelden). Wij – OZMO – hebben 2 datacenters in Nederland. Deze zijn bovendien volgens zeer strenge normen beveiligd tegen brand, waterschade, stroomuitval en inbraak.

Bellen via de cloud

OZMO cloud telefonie is gebaseerd op Swyx software. Je belt via het internet (ook wel VoIP genoemd) en maakt gebruik van OZMO’s Swyx toepassing om telefonische handelingen uit te voeren. Alles veilig via de cloud in één van OZMO’s datacenters. Je host dus als het ware een stukje uit ons datacenter – je eigen private cloud omgeving. Hierdoor heb je dus ook geen fysieke telefooncentrale meer nodig. Bellen via de cloud heeft veel voordelen, waarvan onderstaande voordelen het meest worden genoemd:

  • Schaalbaar (je betaalt alleen voor wat je gebruikt! Maandelijks aan te passen)
  • Betaalbaar (geen eigen servers en schijfruimte nodig!)
  • Veilig (je gegevens staan veilig in één van OZMO’s datacenters!)
  • Altijd up-to-date (je werkt altijd met de nieuwste software – updates uitvoeren gebeurt automatisch!)
  • Efficiënter werken (altijd en overal bereikbaar en inzicht in de bereikbaarheid van anderen!)
  • Veel meer mogelijkheden (bijvoorbeeld je telefonie met je CRM software integreren)

Benieuwd naar de kostenbesparing voor jouw bedrijf? Of liever een gratis demo van onze toepassing krijgen? Vul ons contactformulier in: